Hej medlem i Norrbotten!

Jag vill passa på att berätta vad som händer och har hänt i avdelningen de senaste månaderna. Vi går nu in i Pandemins i tredje år och det verkar som att vi får fortsätta att leva i dess skugga ytterligare en tid, även om dess symtom har mildrats. Tröttheten är ett faktum hos er medlemmar, det är något vi ser över hela landet.

Löneavtal uppsagt

Vårt löneavtal HÖK19 har sagts upp och löper ut den 31 mars.  Vi hoppas att Vårdförbundet centralt och arbetsgivarorganisationen SKR och Sobona då kommit överens om ett nytt avtal så vi inte blir avtalslösa. Vårdförbundet har skickat in ett 30-tal yrkanden där vi efterlyser åtgärder för:

• att stoppa arbetsgivarnas återkommande brott mot din lagstadgade dygnsvila, att du som vill ska orka arbeta heltid
  • fortsatt arbete för jämställda löner
  • kompetensutveckling och för att du ska få fler kollegor med rätt kompetens.

Du kan följa avtalsarbetet i Vårdförbundets avtalsblogg.

Uppdatera dina medlemsuppgifter på Vårdförbundets hemsida vad gäller din arbetsplats och din nuvarande lön, så att uppgifterna är rätt om vi behöver nå dig med kort varsel på grund av rådande läge. Enklast uppdaterar du dina uppgifter genom att logga in med bank-ID på Vårdförbundets webbplats. Du kan även ringa Vårdförbundet Direkt på tel. 0771-420 420.

Arbetsmiljö i fokus

I arbetsmiljörapporten, där 8500 av Vårdförbundets medlemmar har intervjuats om sin arbetsmiljö, finns dessvärre rätt dyster läsning där man lyfter stress, lite påverkan på sin arbetsmiljö, att fler kollegor önskas samt hållbara arbetstider.

Vårda vården så att vi kan vårda!

Kom ihåg att skriva på uppropet där vi ställer stora krav för en bättre arbetsmiljö. Uppropet ligger ute just nu det har vi skrivit samman med 12 andra professions- och fackförbund. Där kraven är enligt följande:

• Arbetsgivarna måste göra stora förbättringar i vår dåliga arbetsmiljö
  • Fler vårdplatser – rätt kompetens på rätt plats
  • Kriskommission för vårdens arbetsmiljö

SKRIV UNDER VÅRDA VÅRDEN!

Sommarsemester

Fyra veckors sammanhängande sommarsemester och skriftligt besked två månader innan semesterstart – det är något du har rätt till och det är en fråga vi också drivit hårt och som vi haft förhandlingar med arbetsgivaren inför årets sommarsemester.

I regionen har vi kommit överens om att semester beskedet ska meddelas senast den 14 april för dem som går på semester första perioden. Om du har problem att få besked kontakta din förtroendevalda eller avdelningsstyrelsen i Norrbotten.

Till sist vill jag passa på att önska dig en skön vår och sommar med möjlighet till vila och återhämtning.

Elisabeth Lindblad

avdelningsordförande Norrbotten

Läs DN digital gratis i 6 månader

Som medlem i Vårdförbundet får du nu få fri tillgång till DN digital Bas vilket ger dig möjlighet att läsa alla artiklar på DN.se och i DN-appen helt gratis i 6 månader. Prenumerationen avslutas automatiskt om du inte väljer att förlänga din prenumeration.

Ta del av erbjudandet!
Lönecoachning via Teams

Missa inte vår populära lönecoachning med Anna Collert, rådgivare på Vårdförbundet Direkt, löneexpert och utbildad personalvetare, coach och psykoterapeut inom KBT. Få värdefulla insikter, styrka och pepp inför kommande samtal om lön med din nuvarande, eller potentiella, arbetsgivare.

Hitta datum och anmäl dig!
OB för vårens och sommarens storhelger

Påsk, valborg, pingst och midsommar – vad gäller egentligen för OB-ersättningar under vårens och sommarens storhelger? Vi har hela listan.

Se vårens och sommarens OB-listor

Vårdförbundet Direkt