Var stolt över ditt yrkesval!

Medlemskapet i Vårdförbundet student har kanske aldrig varit så viktigt som det är nu. Genom att vara medlem påverkar du utbildningarna och våra blivande yrkesprofessioner. Att vi är många ger oss styrka och kraft när vi vill förändra. När jag som ordförande kan säga att vi är ca 10 000 medlemmar när jag för vår talan, det är mäktigt och ger kraft! Tack vare er kan vi påverka och göra skillnad.

Det tillfälligt slopade fribeloppet hos CSN är ett tydligt exempel på hur vi som fackförbund påverkat politiken. Det kommer dessutom att förlängas under vårterminen 2021 så fort riksdagen fattat beslut i frågan. Just nu har vi påbörjat arbetet i styrelsen med olika projekt som ni ska få ta del av. Vi kommer under denna mandatperiod att behöva er hjälp i olika frågor, därför skulle vi uppskatta om du tog dig tid att svara på frågor eller höra av dig om du funderar på något. Dina synpunkter är viktiga för oss!

Vi förtjänar mer

Vi vet att det är tufft ute på lärosätena just nu. Studenter hör av sig om oro över att utbildningen förändras, att examen riskeras att flyttas fram eller om man överhuvudtaget blir garanterad en VFU plats. Tack och lov har det löst sig för de studenter som vi varit i kontakt med. Men det här är frågor som vi tar på största allvar och prioriterar, därför ska du höra av dig om du blir drabbad. I dessa pandemi-tider är det viktigt att vi håller i och håller ut, följer restriktionerna och ser till att vara goda förebilder ute i samhället.

Du ska vara stolt över ditt yrkesval och att du är medlem i ett förbund som tillvara tar medlemmarnas intressen! Röntgensjuksköterskor, biomedicinska analytiker och sjuksköterskor är yrken som är samhällsviktiga. Men det räcker inte med att bli kallad för samhällsviktig och få applåder, vi förtjänar mycket mer än så: En likvärdig utbildning med högsta kvalité och en bra lön samt schysta villkor när vi tar examen.

Vi är framtidens vård och det är på tiden att vi visar det! Och det kan vi göra tillsammans, därför är medlemskapet i Vårdförbundet så viktigt.

Ju fler desto starkare

Slutligen vill jag skicka med dig en uppmaning: Fråga din kurskamrat, handledare, blivande kollega om de är medlem i Vårdförbundet, om inte så ställ frågan: Vill du bli en av oss? Vi behöver dig. Ju fler vi är desto starkare är vi. Genom att vara medlem gör du skillnad.

Ta hand om dig och lycka till med studierna!