Årets studenthandledare 2019

Den enskilda handledarens insats har en stor betydelse för utbildningen och våra framtida professioner. Därför delar Vårdförbundet Student ut utmärkelsen Årets studenthandledare. Du kan nominera något till priset senast den 11 juni.

Så nominerar du

För att kunna nominera någon behöver du vara medlem i Vårdförbundet och antagen till sjuksköterske-, röntgensjuksköterske- eller biomedicinska analytikerprogrammet.

De här kriterierna måste uppfyllas av personen som du vill nominera till Årets studenthandledare 2019:

• Den du vill nominera ska vara sjuksköterska, röntgensjuksköterska eller biomedicinsk analytiker och handleda studenter under deras grundutbildning.
  • Personen måste vara medlem i Vårdförbundet.
  • Hen ska med gott handledarskap inspirera, handleda och stödja studenten i dennes kompetensutveckling.
  • Handledaren ska vara lyhörd och med flexibilitet utmana sin student till att växa in i sin profession.

Din nominering måste ha kommit in senast den 11 juni.

Skicka in din nominering

Om Årets studenthandledare

Genom att dela ut denna utmärkelse vill Vårdförbundet Student premiera goda exempel på gott handledarskap och stimulera till goda handledarinsatser.

Utifrån nomineringarna utser en jury tre finalister. Av dessa tre finalister utser juryn en vinnare som inbjuds att delta på Vårdgalan 8 november.

Vinnare 2018

Juryns motivering:
"Handledaren Charlotte Olsson har varit en professionell förebild som enligt studenten 'med stort hjärta och ett stort tålamod hjälpt mig att utvecklas från en något osäker student till någon som känner sig redo för att börja arbeta som färdig sjuksköterska'. Genom reflektion, personcentrerad handledning och förmåga att koppla ihop yrkets praktiska tillämpning med de mer akademiska bitarna såsom forskning och förbättringsarbete och alltid med patientenssäkerhet och integritet i första hand ses Charlotte som en inspirationskälla för studenter."

Priset delades ut vid Vårdgalan i Stockholm den 9 november.

Läs mer om vinnaren i Vårdfokus.

Läs mer om Vårdgalan.

Har du frågor kontakta Anna-Karin Ulander