Hej Östergötland, vad är ert framgångsrecept?

Avdelning Östergötland är en avdelning som under lång tid har pratat om rekrytering, arbetat aktivt och tagit fram strategier på temat. Det kanske inte är så konstigt att de under kampanjen är en av de avdelningar som ligger högt på tävlingslistan. Vi har pratat med rekryteringsstödjare Erika Isenberg och Eva Edelönn vice ordförande på avdelningen, för att höra hur deras framgångsrecept lyder.

- Vi har alltid rekrytering högt på agendan, oavsett vilket forum vi är i och oavsett om vi träffar medlemmar eller ickemedlemmar. Det är en del i det långsiktiga arbetet som pågått även innan kampanjen startade, säger Erika.

Intern inspiration och succéturné

I arbetet med kampanjen "3 månader konstadfritt medlemskap" har avdelningen jobbat mycket med intern pepp. De har satt upp anslag på kansliet med tävlingsresultaten och "Veckans topp 3". Och eftersom alla möten och utbildningar med förtroendevalda sker på plats i avdelningens lokaler har den interna peppen kunnat spridas vidare.

- Vi har under kampanjperioden även gjort drop-in-besök på olika arbetsplatser, fortsätter Eva. Under sjuksköterskans dag den 12 maj i år hann vi runt på hela Vrinnevisjukhuset, gratulerade och pratade om medlemskap med både medlemmar och ickemedlemmar. Det var väldigt uppskattat!

Succén med att göra arbetsplatsbesök grundar sig framförallt i den natturné som avdelningen gjorde 2017. De åkte ut och pratade arbetstid under nätterna, vilket blev en riktig "snackis". Detta koncept med natturné kommer avdelningen att köra under den sista tiden i kampanjperioden och hoppas att det ska ge frukt.

Långsiktigt arbete för förtroendevalda

Det märks att avdelningen har satsat på ett långsiktigt arbete genom att skapa samsyn, grundläggande förståelse och att alla förtroendevalda utgår från samma tänk.

- På våra heldagsträffar med förtroendevalda med facklig tid läser vi boken "Medlemsmodellen" i cirkelform. Vi diskuterar tillsammans kring ett kapitel per gång, berättar Eva. Vi arbetar med att ha "medlemsmodell-tänket" i vår vardag där vi möter våra fyra yrkesprofessioner.

- När vi har heldagsträffar för alla förtroendevalda på arbetsplats så får de med sig en påse med kampanjmaterial för att rekrytera nya medlemmar på sin arbetsplats. Med tiden har vi sett att det gett ringar på vattnet, vilket är jätteroligt.

Dubbel vinst

Det märks verkligen att avdelning Östergötland har arbetat med rekrytering under en lång tid och att de har en tydlig vision framåt!
- Det är så mycket mer än vinsterna i ökat medlemsantal. Vi ser även otroliga vinster i att redan befintliga medlemmar blir påminda om värdet att vara medlem. Dubbla vinster helt enkelt, avslutar Eva.