Verktyg för att rekrytera medlemmar

Vi är många medlemmar i Vårdförbundet idag, men vi skulle kunna vara fler! Som förtroendevald på arbetsplatsen är du viktig i arbetet att rekrytera fler medlemmar. Att bjuda in kollegor som inte redan är medlemmar till samtal om medlemskapet i Vårdförbundet gör skillnad. Vi vet att många idag inte får frågan ”Vill du bli medlem?”

Här är några tips som du kan ha nytta av när du möter kollegor som inte är medlemmar i Vårdförbundet eller som är kritiska och funderar på att gå ur.

Fundera kring ditt eget medlemskap

Börja med att fråga dig själv varför just du är medlem. Har din syn på medlemskapet förändrats från det att du gick med till dagens datum? Är du själv trygg i varför du är medlem är det lättare att sälja in idén till din vän eller kollega.

Bjud in de som inte är medlemmar

Bjud in kollegor som inte redan är medlemmar till samtal om medlemskapet. Uppmuntra medlemmarna på din arbetsplats att göra detsamma. Det gör stor skillnad om vi alla bjuder in till samtal och berättar om fördelarna med att vara medlem.

Våga fråga

Det absolut bästa sättet att rekrytera en ny medlem är vid det personliga mötet, när som helst och var som helst. Våga fråga: Är du medlem? Vill du bli medlem?. Du kommer kanske bli förvånad över hur många som bara väntar på att få en inbjudan.

Beställ broschyren När vi mår bra...

Beställ hem broschyren  När vi mår bra mår alla bättre, och sprid den. Den är gratis i medlemsbutiken.

Beställ Guide till medlemsrekrytering

Beställ Fickguiden om medlemsrekrytering för dig själv och andra förtroendevalda. Den är gratis i medlemsbutiken.

Ordna ett medlemsmöte

Ta hjälp av din lokala avdelning. Du kanske vill ordna ett medlemsmöte på din arbetsplats, bjuda på något gott eller hitta på något annat trevligt?

Synliggör Vårdförbundet

Synliggör Vårdförbundet på din arbetsplats. Det ska vara tydligt var medlemmar kan hitta information från Vårdförbundet. Använd anslagstavlor och synliggör dig som förtroendevald. Beställ skylten som visar att du är förtroendevald. Sätt upp affischer som t ex "När vi mår bra mår alla bättre. Hur mår du?" på anslagstavlan

Ge exempel på nyttan med Vårdförbundet

Ge konkreta exempel på när du haft nytta av Vårdförbundet. Det kan handla om när du som medlem fick hjälp från Vårdförbundet eller när ni på din arbetsplats lyckades förändra er arbetsmiljö genom fackligt engagemang. Berättelser och exempel ger en mer levande och lockande bild av värdet med medlemskapet.

Medlemsansökan kan enkelt fyllas i på webbplatsen

Här på Vårdförbundets webbplats finns särskilda medlemssidor om värdet av ett medlemskap i Vårdförbundet. På sidan Bli medlem finns möjlighet att fylla i en medlemsansökan. Därför är det lätt att fylla i en ansökan även om du har en mobiltelefon tillhands. Det går också att bli medlem via sms.

Inspireras av Vårdförbundets rekryteringsutbildning

Rekryteringsutbildningen riktar sig till dig som är förtroendevald på en arbetsplats. Den används i utbildningar för nya förtroendevalda men kan även användas på förtroendevaldaträffar och medlemsmöten. Ta del av utbildningen!

Bolla dina idéer med rekryteringsnätverket

Har du idéer kring medlemsrekrytering eller frågor kan du kontaktar den som är rekryteringsansvarig på din lokala avdelning.

Har du egna rekryteringstips?

Har du egna tips eller goda exempel? Skicka ett mail till helena.hagman@vardforbundet.se