Välkomna dina nya kollegor!

Har du fått i uppgift att introducera en ny kollega på din arbetsplats? Grattis! Du har nu möjlighet att göra ett gott intryck på din nya kollega. Försitt inte den! Här kan du läsa Vårdförbundets enkla tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig att lyckas med en schysst introduktion av din nya kollega. Lycka till!

Alla har vi någon gång varit nya på jobbet. Framförallt när vi kommer ut som nyutexaminerad från utbildningen. Att välkomna nya på arbetsplatsen kan tyckas vara självklart, men ibland är vi så stressade att även det självklara kan missas.

Här kommer våra enkla tips att hjälpa din nya kollega.

• Presentera kollegan för alla i personalgruppen
  • Visa kollegan runt på avdelningen. Det är lika viktigt att visa personalrummet som att visa var förrådet finns.
  • Gå igenom lokala rutiner, visa var kollegan kan läsa på vidare om dessa, intranätet till exempel
  • Visa var akutvagnen finns!
  • Visa var information från förtroendevalda finns och vilka dessa är.
  • Bemöt din nya kollega som du själv hade velat bli bemött!

Är du själv ny i yrket?

Det måste finnas utrymme att vara ny. Du är ny i yrket och ny på arbetsplatsen, introduktionen måste omfatta båda delarna. Redan under anställningsintervjun bör du ha diskuterat hur introduktionen och dina förutsättningar som ny i yrket kommer att vara.

Visste du förresten att Vårdförbundet arbetar för en strukturerad yrkesintroduktion?

Här kommer lite fler bra tips på områden som kan vara viktiga för nya i yrket.