Tips inför yrkesdagarna

I april och maj infaller tre viktiga yrkesdagar. Läs tips hur du kan hjälpa kollegorna att fira!

När yrkesdagarna infaller är Vårdförbundet med och uppmärksammar dem på arbetsplatser, i sociala medier och i annan kommunikation. Vi tycker det är viktigt att både lyfta fram alla som arbetar i respektive yrke och att använda dagen till att marknadsföra och prata om specifika yrkesfrågor.

Direkt till material för sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor.

Så här stärker du ditt yrke på yrkesdagen

Du som medlem kan också vara med och bidra genom att lokalt informera allmänheten och kollegor om vilka vi är och vad vi gör. Sätt upp affischerna nedan  där ni tillsammans skriver vad det bästa med ert yrke är, ordna en tipsrunda, bjud in en politiker till jobbet eller ordna ett medlemsmöte där ni hittar nya sätt att arbeta för bättre karriär.

Material till Biomedicinska analytikerdagen 15 april

Material till Barnmorskedagen 5 maj

Rabatter i medlemsbutiken

För att hylla dig som barnmorska erbjuder vi dig rabatter i medlemsbutiken i samband med yrkesdagen.

Material till Sjuksköterskedagen 12 maj

Rabatter i medlemsbutiken

För att hylla sig som sjuksköterska erbjuder vi dig rabatter i medlemsbutiken:

• Datafodral 29 kr (ordinarie pris 110 kr)
  • Ryggsäck 199 kr (ordinarie pris 270 kr)
  • Termos 59 kr (ordinarie pris 85 kr)

Rabatterna för sjuksköterskedagen gäller 10 maj-19 maj.
    Beställ i medlemsbutiken, logga in och klicka på profilprodukter och REA.

Material till Röntgensjuksköterskedagen 8 november

Kontakta din lokala avdelning

Vårdförbundet lokala avdelning kan ge dig tips, råd och stöd om du vill arrangera något av ovanstående på din arbetsplats. Prata med de förtroendevalda på din arbetsplats eller kontakta din lokala avdelning direkt.

Fler tips inför yrkesdagarna!

Se till att ni syns på sociala medier

Skriv, fota, filma och berätta om ditt viktiga yrke i sociala medier. Var stolt! Tagga gärna med #minyrkesdag så kan vi se hur ni firar runtom i landet.

Sätt upp posters

Beställ eller ladda ner posters till respektive yrkesdag i medlemsbutiken. Logga in på vår webbplats och besök butiken här: Medlemsbutiken.

I medlemsbutiken hittar du sedan alla posters genom att söka på "affisch".

Fika tillsammans

Alla behöver ta rast någon gång under sin arbetsdag och att fira yrkesdagen med fika är alltid uppskattat. Alla lokalavdelningar firar på olika sätt. Tänk på att stämma av med din lokalavdelning i god tid om du vill köpa in tårta eller fikabröd så att de har budget och du kan få ersättning för inköpet.

Om ni vill göra tårtorna extra festliga så har vi tagit fram tårttryck för respektive yrke. Tårttrycken hittar du som pdf i Medlemsbutiken. Sök på "tårttryck".

Bjud in andra professioner och kollegor

För att visa upp ditt yrke och kanske berätta för dina kollegor inom andra professioner om ditt yrke kan du bjuda på fika.

Bjud in till studiebesök

Bjud in vissa grupper, exempelvis skolklasser, till studiebesök och berätta och visa vad ni gör och svara på frågor och funderingar.

Öppet hus

Öppna upp och visa er verksamhet, eller en del av er verksamhet, för allmänheten. Lyft ett gott exempel eller en intressant händelse.

Kontakta lokal media

Berätta om yrkesdagen och vad ni planerar att göra. Bjud in media till era aktiviteter, eller be om att få komma till dem och berätta.

Håll ett föredrag

Bjud in en politiker, en yrkesverksam, en forskare eller någon annan person för att tala om ett aktuellt ämne.

Exempel på teman kan vara löner, arbetsmiljö, hälsa, omsorg, förbättringar i verksamheten. Vilken är er viktigaste lokala fråga nu? Vad vill medlemmarna på er arbetsplats diskutera eller veta mer om?

Anordna en temakväll

Visa en film inom ett specifikt tema, bjud på något att äta, ha en diskussion kring ämnet.

Arrangera en tävling

Enkla tävlingar med något litet att vinna är alltid populära. Pris kan vara till exempel en profilprodukt.

Sprid information

Du kan till exempel dela ut en folder och växla några ord med allmänheten om ditt yrke vid entrén och andra platser där allmänheten rör sig. Du kan tillsammans med dina kollegor dela upp er i 15-minuterspass under någon eller några timmar under dagen. Ladda ner foldrar i Medlemsbutiken.