Förtroendevalda berättar

Här berättar några förtroendevalda om sitt uppdrag och delar med sig av tips!
  • Arbetsmiljöfrågan var viktig från början

Malin Svelander är förtroendevald på Hälsofrämjande enheten i Östersund. Verksamheten startade 2013 och redan från början var arbetsmiljö en viktig fråga. En tydlig struktur för arbetsmiljöarbetet har varit till stor hjälp när den nya verksamheten formats.

• Så har vi lyckats med vårt arbetsmiljöarbete

En bra dialog i arbetsgruppen och med närmaste chef, arbetsmiljö som en punkt på arbetsplatsträffar och fokus på lösningar är tre framgångsfaktorer för ett bra arbetsmiljöarbete. Det menar Malin Bogeklint, förtroendevald och skyddsombud för Vårdförbundet på barnmottagningen i Ljungby.

• Varsågod, lär av mina misstag!

Här kommer några snabba tips till framtida fackliga förmågor. En stafettpinne till den som tycker att det är smidigare att lära av andras misstag istället för enbart sina egna. Så skriver röntgensjuksköterskan Robert Stenman inför att hans mandatperiod som förtroendevald gick ut.

• Så här gör jag Vårdförbundet synligt på min arbetsplats

Så här gör jag Vårdförbundet synligt på arbetsplatsen

• Kan varmt rekommendera alla att bli förtroendevalda

Efter att ha gått andra dagen på basutbildningen för förtroendevalda var Stina Karlsson peppar och lade ut ett entusiastisk meddelande på facebook i gruppen "Nu pratar vi lön!". Så vi tog kontakt med Stina och frågade vad som var så inspirerande i grundkursen och vad som fick henne att bli förtroendevald.

• Det är roligt att vara förtroendevald

– Det är roligt att vara förtroendevald här. Jag känner ett stort stöd från medlemmarna i de frågor vi behöver arbeta med, säger Mia Jakobsson som valdes till förtroendevald i september 2012.

• Stort utbyte av träffar med andra förtroendevalda

Att tillsammans med medlemmarna kunna påverka på arbetsplatsen är den viktigaste drivkraften för Josefina Lind, förtroendevald för 40 medlemmar på kirurgkliniken på Höglandssjukhuset i Eksjö.

• Ett bra samarbete med andra fackförbund är värdefullt

Irene Johansson är förtroendevald för Bräcke Diakoni. Ett uppdrag som hon har haft i sju år. Men från början tog hon sig an uppdraget ett halvår i taget.

• Vi vill påverka

– Träffarna för förtroendevalda är min största inspirationskälla. Jag brukar gå därifrån med ett stort leende, berättar Mikael Isgren. Mikael är förtroendevald för Vårdförbundet i Vingåkers kommun i Södermanland.