Förtroendevalda berättar

Här berättar några förtroendevalda om sitt uppdrag och delar med sig av tips!
  • Barnmorskan Rosa Ólafsdóttir berättar om sin roll som förtroendevald

Rosa Ólafsdóttir, som arbetar vid BB i Örebro, berättar bland annat om de frågor hon får från andra barnmorskor och om fördelen att vara med i Vårdförbundet.

• Huvudskyddsombud Eva Harrysson besöker Alvtomta hemvårdcentral

Eva Harrysson, huvudskyddsombud och förtroendevald, besöker Alvtomta hemvårdscentral där hon bland annat pratar om tips inför lönesamtal samt om medlemsrekrytering.

• Digital kommunikation hjälper förtroendevalda i Örebro

Se filmen där skyddsombudet Caroline Classon, vid ambulansstationen i Örebro, berättar om sin roll och hur de använder sig av Whatsup för att kommunicera. Även Hans Nilsson, huvudskyddsombud, berättar om aktuella frågor.

• Hård kamp för bättre arbetsmiljö gav resultat

Det var en långdragen process för bättre arbetsklimat på akutvårdsavdelningen på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Efter tre års hårt arbete och ett vitesföreläggande från Arbetsmiljöverket kunde Vårdförbundets ombud Fatmir Zobaj se glädjande resultat.

• Inspireras av förtroendevalda skolsköterskor

Vill dina kollegor ha dig som representant på arbetsplatsen? Har du funderat på att ställa dig valbar? Låt dig inspireras av förtroendevalda skolsköterskor i Vårdförbundet avdelning Västra Götaland.

• Mina tankar kring förtroendeuppdraget

Jenny Strandberg blev förtroendevald redan 2012. Här berättar hon bland annat om medlemsmöten och hur de fick hantera ett problem där arbetsgivaren omplacerade kollegor utan att ta upp i samverkan. - Då fick vi också hjälp av centrala Vårdförbundet. Det är så viktigt att komma ihåg att tillsammans är vi starka, säger Jenny som är förtroendevald på arbetsplats i Stockholm.

• Arbetsmiljöfrågan var viktig från början

Malin Svelander är förtroendevald på Hälsofrämjande enheten i Östersund. Verksamheten startade 2013 och redan från början var arbetsmiljö en viktig fråga. En tydlig struktur för arbetsmiljöarbetet har varit till stor hjälp när den nya verksamheten formats.

• Så har vi lyckats med vårt arbetsmiljöarbete

En bra dialog i arbetsgruppen och med närmaste chef, arbetsmiljö som en punkt på arbetsplatsträffar och fokus på lösningar är tre framgångsfaktorer för ett bra arbetsmiljöarbete. Det menar Malin Bogeklint, förtroendevald och skyddsombud för Vårdförbundet på barnmottagningen i Ljungby.

• Varsågod, lär av mina misstag!

Här kommer några snabba tips till framtida fackliga förmågor. En stafettpinne till den som tycker att det är smidigare att lära av andras misstag istället för enbart sina egna. Så skriver röntgensjuksköterskan Robert Stenman inför att hans mandatperiod som förtroendevald gick ut.

• Så här gör jag Vårdförbundet synligt på min arbetsplats

Så här gör jag Vårdförbundet synligt på arbetsplatsen