Trappa ner inför semestern - det avgör hur du leder i höst

Det känns ofta som en omöjlighet att få en lugn ingång till första semesterveckan. Men att ta bort uppgifter innan semestern menar Vårdförbundets chefsspecialist Marianne Hiller är avgörande för ett hållbart ledarskap.

Ofta har arbetsuppgifterna ökat precis innan semestern. Du som chef kan ibland förväntas jobba extra mycket för att sommarverksamheten ska gå ihop. Vid en ökad belastning precis före ledigheten kan du riskera att det tar längre tid för dig att komma ner i varv på din semester och det är inte ovanligt att man blir sjuk.

"Var lite ego"

- Jag tycker det är viktigt att fundera över vad du kan göra för att inte ramla ihop som en hög under den första semesterveckan. Var lite ego och tänk på vad just du behöver. Det är lätt hänt att du sätter andras behov framför dina egna, säger Marianne Hiller.

Du blir en bättre ledare i höst

Det kan kännas fel att prioritera sin egen återhämtning i en stressad verksamhet. Men Marianne Hiller menar att det är nödvändigt för ett hållbart ledarskap.

- Om du som ledare och chef inte prioriterar din egen återhämtning så finns en risk att du helt enkelt inte orkar med hösten och då är verksamheten illa ute. Ditt team tjänar på att du får en mjuk övergång till semesterperioden. Du blir en bättre ledare i höst om du är utvilad, säger hon.

5 tips för en bra nedtrappning

Marianne Hillers bästa tips för en god nedtrappning:

  1. Gallra hårt den sista veckan innan ledigheten. Tänk efter ordentligt. Behöver jag verkligen det där mötet just nu? Behöver det där verkligen göras just nu? Behöver jag verkligen delta i alla de där aktiviteterna på fritiden? Sovra, vraka och välj och välj bort!
  2. Gör upp en översiktlig plan inför hösten . Det ger ro i själen att ha en överblick och du kan släppa greppet i trygg förvisning om att du har koll när du kommer tillbaka.
  3. Rensa skrivbord och pappershögar!
  4. Motion i den form du gillar allra mest, gärna utomhus i friska luften. Ja, du har hört det förr, men det är ett osvikligt recept för att må bra och hämta kraft och energi för kropp och själ.
  5. Gör sådant som du tycker är kul oavsett om du är hemma eller borta. Skäm bort dig!  Gör det som du gillar mest. Läs om du gillar det, träffa vänner, gräv i landet, res till storstad. Njut ordentligt, det spelar roll för din återhämtning. Det viktigaste är att du ser till att få den vila och avkoppling du så väl behöver.

Få ny inspiration och kraft - lästips!

Ett sätt att återhämta sig är att ta del av andras historier. Marianne Hiller tipsar om semesterläsning som får dig att koppla av samtidigt som du fyller på kunskap och kraft. Boktipsen ger dig nya perspektiv på både livet, människor och ledarskapet.

"Kristin Lavransdotter" av Sigrid Undset.

Bästa boken någonsin menar många. Och nu i nyöversättning av Gun-Britt Sundström. En riktigt underbar trilogi om Kristin och hennes öde i 1300-talets Norge. Tegelsten, javisst, men så läsvärd.

Kärlek, till mannen, till barnen, till föräldrarna är ett bärande tema i Kristins liv. Och de utmaningar, strapatser och glädje som det för med sig i livet för henne. Skildringen av Kristin är högkvalitativ och ljuvlig läsning och visar att starka kvinnor funnits i alla tider. Att Sigrid Undset fick Nobelpriset för detta verk är lätt att förstå. Ge dig hän in i läsningen och glöm bort tid och rum för ett tag!

"Ett djävla solsken – en biografi om Ester Blenda Nordström" av Fatima Bremmer

Ester Blenda Nordström var en av sin tids pionjärer och stjärnor. Hyllad, beundrad och vän med personer som Anders Zorn, Evert Taube och Elin Wägner. Hon körde motorcykel, rökte pipa och trotsade alla normer som begränsade kvinnors liv i början av 1900-talet. Låt dig inspireras att gå din egen väg!

Och så till sist några bra deckare, alla finns i pocket:

Små svarta lögner av Sharon Bolton

Kvinna inför rätta av Louise Doughty

Bränd himmel av Gilly MacMillan – se där en maffig trio nervkittlande psykologiska thrillers som håller dig vaken långt efter midnatt. Bara en sida till....