Nytt chefsnummer till Vårdförbundet Direkt

För tre år sedan öppnade Vårdförbundet Direkt knappval 5 för chefer och ledare. För att nu ge chefer ännu bättre stöd, får Vårdförbundets chefs- och ledarmedlemmar ett eget telefonnummer för rådgivning, 0771 – 630 630.

Det nya numret till Vårdförbundet Direkt Chef kommer att kunna ringas från och med den tredje april 2017. Det är på dagen tre år sedan Vårdförbundet Direkt skapade ett eget knappval (5) för chefer och ledare.

En tid framöver kommer det fortfarande vara möjligt att ringa på det vanliga numret till Vårdförbundet Direkt (0771 -420 420) och där trycka knappval 5. Men det nya numret gör att det går något snabbare att få hjälp eftersom man hamnar rätt från början och slipper knappa sig fram. Numret är ett led i den satsning Vårdförbundet gör för chefs- och ledarmedlemmar.

- Vi gör det här för chefer och ledare eftersom vi ser att vi snabbt behöver återkoppla på just deras utmaningar i sin yrkesroll. Cheferna är ju med och påverkar både arbetsmiljö och förutsättningar för alla våra medlemmar. Därför är det viktigt att de får rätt verktyg och snabb rådgivning av oss, säger Lisbeth Löpare Johansson, vårdstrategisk chef Vårdförbundet.

Lönerådgivning populärt

Under de senaste tre åren har chefer och ledare mest ringt om lönefrågor. Och det finns möjlighet att få lönerådgivning när man ringer.

- Ja, 19 procent av de som ringt på knappval fem har frågat efter stöd gällande sin egen lön. Det är mer än andra medlemsgrupper. Då har vi kunnat erbjuda lönerådgivning där vi ger råd utifrån uppdragets storlek, om chefen har en anställning eller ett förordnande och hur många anställda man har. Sen diskuterar vi oss fram till en bra strategi inför när medlemmen ska lämna sitt löneanspråk. Ibland har medlemmar fått upp sin lön rejält efter rådgivningen, säger Therese Alsing, chef för Vårdförbundet Direkt.

Det nya telefonnumret till Vårdförbundet Direkt Chef är 0771-630 630.