Podd: Personcentrerad vård - en nära vård ur befolkningens behov

Vi lät Lars Karlsson, som blev utsedd av Vårdförbundet till Årets vårdchef 2018, berätta om den resan han har gjort med Boxholms vårdcentral. Det är ett gott exempel på hur man implementerar den nära vården i primärvårdens befintliga verksamhet.  Inslaget finns den som poddavsnitt i Vårdförbundetpodden

Personcentrerad vård - en nära vård ur befolkningens behov

I två poddavsnitt från Vårdförbundet resonerar vi kring "En nära vård ur befolkningens behov - hur skapar vi det?"

I del 1 från  Vårdförbundets almedalsseminarium 2019 lät vi Lars Karlsson, som blev utsedd av Vårdförbundet till Årets vårdchef 2018, berätta om den resan han har gjort med Boxholms vårdcentral. Det är ett gott exempel på hur man implementerar den nära vården i primärvårdens befintliga verksamhet.

I del 2 kan du följa ett panelsamtal med syfte att hitta verktyg till hur vi ska ta vårt gemensamma ansvar för vårdens utveckling mot en mer nära och personcentrerad vård. I panelen detog Lars Karlsson Årets vårdchef, Ann Johansson vice ordförande Vårdförbundet, Peter Carstedt spetspatient, Karin Rågsjö Vänsterpartiets vårdpolitiska talesperson och Anna Nergårdh regeringens utredare för en god och nära vård. Moderator Anders Printz, kanslichef Vårdförbundet. Seminariet ägde rum under Almedalsveckan 30 juni 2019 i TCO-landet.