Chef i fokus

Vi berättar som vad som händer i Vårdförbundet för dig som chef och ledare och bjuder på matnyttiga reportage som hjälper dig i din chefsroll.
  • Victoria Bruun blev först att utses till Årets Vårdchef

Den 20 oktober 2017 delade Vårdförbundet för första gången ut pris till Årets Vårdchef. Victoria Bruun, avdelningschef för allmänpsykiatrisk slutenvård på Centralsjukhuset i Karlstad,  fick priset. Hon belönades med 50 000 kronor för sitt personcentrerade ledarskap, där såväl patient som personal gagnas av resultatet.

• Merja Nyholm

Stoppa bråttomkulturen - gränskontroll är nyckeln

Det blir alltmer självklart att besvara mail och telefonsamtal även på helger och semestrar för chefer och ledare. Gränserna mellan arbetsliv och privatliv suddas ut. Risken ökar då för utmattning och sjukskrivning. Att öva sig i gränskontroll blir allt viktigare i ledarskapet, menar Merja Nyholm, chefshandläggare, Vårdförbundet.

• Vårdförbundets ledarprogram presenterades internationellt i Barcelona

ICN, International Council of Nurses, hade konferens i Barcelona 27 maj till första juni i år. Vårdförbundet var på plats och presenterade bland annat sitt Ledarprogram med en avslutande uppmaning om att kopiera konceptet och sprida ett personcentrerat ledarskap i världen.

• Ny som chef? Så här lägger du grunden i ditt ledarskap

De första månaderna som chef har betydelse för hur fortsättningen blir i ditt uppdrag. Använd tiden till att lyssna, lära och ställa nybörjarfrågor. Det kan vara avgörande för att fånga medarbetarnas förtroende och skapa resultat.

• Så höjer du din lön som chef

Din prestation som chef avgör hur verksamheten fungerar och utvecklas. Därför ska din lön ses som en investering i verksamheten. Du höjer din lön genom att argumentera sakligt utifrån lönekriterierna, din och dina medarbetares prestation och verksamhetens resultat.