Barnmorskor tog plats på kongressen

När 197 ombud samlades på kongressen var minst 18 av dessa barnmorskor. Ombuden valde in två barnmorskor förbundsstyrelsen och motioner om barnmorskefrågor hanterades. I framtiden vill förbundet lägga mer fokus på att barnmorskor ska känna sig delaktiga i Vårdförbundet.

Till Vårdförbundets kongress i maj 2018 fanns ett antal motioner skrivna av barnmorskor. Dessa handlade bland annat om HBTQ-certifiering och jämställdhetskampen som kampanjen "Metoo" medfört. Det lyftes också att barnmorskor ska vara löneledande och att fyra professionsnätverk ska finnas inom Vårdförbundet och att dessa ska finnas representerade i förbundsstyrelsen.

Barnmorskor är starka i Vårdförbundet

Emma Jonsson är ett av de 18 kongressombud som är barnmorskor. Hon skrev en summerande reflektion i Barnmorskebloggen några dagar efter kongressen.

- En fantastisk upplevelse på så många sätt. Vilken kraft och vilken styrka! För mig blev det också tydligt att ALLA har möjlighet att påverka, enskilda medlemmar och förtroendevalda. Men också att det finns utrymme för att tillvarata engagemang och nätverkande.

Läs hela inlägget "Barnmorskor är starka i Vårdförbundet"

Barnmorskor tog plats i förbundsstyrelsen

Två barnmorskor valdes in i den nya förbundsstyrelsen, Åsa Mörner avdelning Örebro och Marie-Charlotte Nilsson, avdelning Skåne.

Åsa Mörner menar att den viktigaste frågan för henne handlar om att barnmorskor ska känna sig delaktiga och välkomna i Vårdförbundet. Se hennes och Sinevas sammanfattning av i filmen nedan.

Stod upp för aborträtten

På sociala medier stod barnmorskenätverket  upp för aborträtten. Ett särskilt uttalande gjordes på Instagram om Irlands folkomröstning i slutet av maj med texten:

"I slutet av maj går Irlands befolkning till folkomröstning för att besluta om en liberalisering av abortlagstiftningen i landet. Irland har en av Europas strängaste abortlagstiftning och straffen är hårda för de som genomgår illegala, osäkra aborter. I samband med #vfkongress samlades ett gäng barnmorskor och tillika kongressombud för att #ståuppföraborträtten"