Din lön

Vi vet att lönen är en av de viktigaste frågorna för dig som medlem. Vi arbetar för att du ska ha inflytande på löneprocessen och kunna få den lön du är värd. Kontakta Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 om du har frågor som du inte får svar på här, eller vill ha personlig rådgivning.
  • Bild på mynt.

Lönestatistik

Att undersöka vilken lön andra i ditt yrke har är bra inför lönesamtalet eller när du söker nytt arbete. Vårdförbundets lönestatistik ger dig som är medlem bästa möjliga överblick och argument när det gäller din lönenivå. Kontakta gärna Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 om du har frågor som du inte får svar på här, eller vill ha personlig rådgivning.

• Löneprocessen

Din lön bestäms lokalt hos arbetsgivaren. Hur din kompetens bidrar till verksamhetens utveckling och mål ska synas i din lön. Kontakta din förtroendevalda eller Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 om du har frågor som gäller just din arbetsplats.

• Tips inför utvecklingssamtalet

Utvecklingssamtal är ett samtal mellan dig och din chef, där ni diskuterar hur du vill utvecklas, hur din chef ser på din prestation, vad som går bra och vad ni behöver utveckla för att nå målen i verksamheten. Kontakta din förtroendevalda eller Vårdförbundet Direkt om du vill ha stöd inför samtalet.

• 12 tips inför lönesamtalet

Det är nu du och din chef ska prata om hur din insats bidragit till verksamhetens mål och hur det påverkar din löneutveckling. Samtalet blir bäst om du kommer väl förberedd – här ger vi dig 12 konkreta tips! Kontakta även Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 för personlig coachning.