Ta inte aborträtten för given – värna alla kvinnors rätt!

Valresultatet innebär att Sverigedemokraterna som vill begränsa aborträtten kan få inflytande över utformningen av den svenska hälso- och sjukvården. I dag, på den internationella aborträttsdagen, är vårt budskap till landets politiker därför enkelt: Stå upp för aborträtten, skriver företrädare för RFSU, barnmorskor, sjuksköterskor och läkare.

I mer än 40 år haft Sverige haft fri abort. Det har gett kvinnor i vårt land friheten att bestämma över sina egna kroppar och sina egna liv. I valet röstade 82,5 procent av väljarna på partier som står upp för den svenska abortlagstiftningen. Men vi ser hur abortmotståndarna mobiliserar – runt om i världen och i Sverige. I dag, på den internationella aborträttsdagen, måste vi därför även här i Sverige stå upp för aborträtten.

På Donalds Trumps första dag i Vita Huset införde han the Global Gag rule och drog in allt amerikanskt bistånd till organisationer som försvarar aborträtten. I Polen, Spanien och Norge har det gjorts försök att inskränka aborträtten på olika sätt de senaste åren. I augusti beslutade Argentinas parlament, med par rösters marginal, att behålla landets abortförbud.

I Sverige har vi ibland känt att vi kunnat ta vår aborträtt för given. Sju av åtta riksdagspartier står bakom dagens lagstiftning. Ändå känner vi oro. Valresultatet innebär att Sverigedemokraterna (SD) kan få inflytande, inte bara på nationell nivå utan också i regioner och landsting, där hälso- och sjukvården beslutas.

SD vill begränsa aborträtten och tydligt sänka gränsen för fri abort. De vill också ge barnmorskor och gynekologer rätt att vägra utföra abort. SD har redan lagt motioner i ett par landsting och regioner om att införa vårdvägran.

SD vill också avsluta svenskt bistånd till arbetet för säkra och lagliga aborter i världen. Detta i ett läge då 47 000 kvinnor och flickor mister livet varje år på grund av osäkert utförda aborter. Skulle SD få politiskt inflytande skulle det få konsekvenser för kvinnor och flickor även utanför Sveriges gränser.

Det är en grundläggande rättighet att själv få fatta beslut om sin egen kropp. Att begränsa rätten till abort skulle tvinga kvinnor att bli mammor mot deras vilja eller att genomföra osäkra aborter. Forskningen visar att förbud eller begränsningar av aborträtten aldrig minskar antalet aborter men däremot ökar antalet farliga aborter vilket riskerar kvinnors hälsa och liv. Det är ett faktum att kvinnor gör abort oavsett hur lagstiftningen ser ut.

Vi ser vad konsekvenserna blir i andra länder när vårdpersonal tillåts vägra genomföra aborter. Vårdvägran innebär i praktiken fördröjningar inom abortvården, minskad tillgänglighet och därigenom en begränsad aborträtt. Ingen kvinna ska riskera att tvingas möta en person i svensk sjukvård som ifrågasätter hennes beslut.

Sverige har i dag en bra abortlagstiftning, väl förankrad i forskningen och med starkt stöd både hos den svenska befolkningen och hos vårdpersonalen. Nu pågår förhandlingar runt om i Sverige hur vårt land och våra regioner, landsting och kommuner ska styras de kommande åren. Vårt budskap till politikerna är enkelt. Lyssna på era väljare och på Sveriges barnmorskor, sjuksköterskor och läkare. Stå upp för aborträtten!

Hans Linde
förbundsordförande för RFSU

Mia Ahlberg
ordförande Svenska Barnmorskeförbundet