Sjuksköterskor tjänar som en byggnadslärling

Byggarbetsgivarna visar i annonskampanjer i blixtbelysning de orättvisa lönerna för sjuksköterskor. En byggnadsarbetare under upplärning, det vill säga en lärling, kan komma upp i nivå med en erfaren sjuksköterska. Det finns ett stort stöd från samhället för att höja våra löner, men nu behöver det omsättas till pengar i plånboken, skriver Marianne Brindbergs, Vårdförbundet, i en debattartikel i GöteborgsPosten idag.

Det är med stor fascination som vi kan läsa hur byggarbetsgivarna använder våra medlemmar i Vårdförbundet i en annonskampanj. På helsida i våra dagstidningar runt om i landet påtalar de ojämnlika löner. De skriver att en byggnadsarbetare under utbildning, det vill säga lärling, kan komma upp i nivå med en erfaren sjuksköterska.

Detta när arbetsgivare själva lyfter frågan om att kvinnodominerade yrken är felvärderade är bra. Självklart är det en tolkningsfråga om deras text. Vårdförbundet är oavsett glada över stödet. För vi behöver det inför sommaren som kommer.

Varje dag läser vi i tidningarna om den rekryteringsproblematik som sveper över vårt avlånga land inför sommaren. Över den skriande bristen på sjuksköterskor det är runt om i landsting och kommuner. Våra arbetsgivare överträffar sig själva i kreativitet över att slippa betala nyutbildade sjuksköterskors lön på 24 000 kronor utifrån akademisk kunskap och kompetens.

Paradoxen är att det kommer att betalas ut stora pengar till bemanningsföretag i sommar. Som grädden på moset dyker det upp lockrop. Lockrop i form av bonus om du flyttar din semester eller går in extra. Som liten extra krydda kan du få pengar om du under en sten lyckas hitta någon sjuksköterska som vill arbeta i sommar. Med andra ord en liten rekryteringsbonus.

Kortsiktiga lösningar

Var finns sans och balans? Är detta hur vi skall använda skattebetalarnas pengar? Är detta vad vi som skattebetalare vill; att våra skattepengar skall satsas på kortsiktiga lösningar? Kortsiktiga lösningar som gör att de som går in extra kan riskera sin hälsa. Bemanningssjuksköterskor som inte riktigt kan verksamheten. Vilket gör att den ordinarie personalen får slita än mer.

Varför ger vi inte våra studenter 24 000 kr för kunskap och kompetens? Som akademiskt utbildade sjuksköterskor är de väl värda det och alltså mer än en lärling förväntas få i lön i det nya avtalet de vill teckna?

Det är inte våra studenters krav på 24 000 som är stötestenen. Det är när vi andra med lång erfarenhet som tjänar som en bygglärling sätter ner foten och vill ha en lön som värderas utifrån kunskap och kompetens. Om studenternas krav kan liknas vid ett jordskalv så kommer kraven från oss andra bli som en tsunami. Självklart kommer vi inte nöja oss med en bygglärlings lön. Men det är vad vårt samhälle värderar denna grupp där 90 procent är kvinnor.

Du som läser detta är en del av samhället. Jag som skriver har en bygglärlingslön, har studielån, 16 års erfarenhet som sjuksköterska och arbetat i vården totalt 28 år. För att jag och mina kollegor skall bli bättre värderade krävs att hela samhällssynen ändras. Ett steg i rätt riktning är att Byggarbetsgivarna tagit bladet från munnen och tycker att vi är felvärderade. Vi vet att det finns ett stort stöd från samhället. Men ett stöd är bara just ett stöd. När skall stödet ge klirr i plånboken?

Marianne Brindbergs styrelseledamot i Vårdförbundet, avdelning Västra Götaland