Kvinnor måste få föda säkert även i sommar

Förlossningsvården är så ansträngd att det riskerar gå ut över de födande familjerna. Vi kräver att de som har ansvar också tar ansvar, skriver Ia Jeppsson, Stockholms Barnmorskesällskap och Jane Stegring, Vårdförbundet i en debattartikel i Dagens Samhälle.

Vi barnmorskor är oroade inför sommaren. Vi kräver att ansvariga agerar nu och ger oss förutsättningar för en trygg och säker förlossningsvård även i sommar. Det är ytterst ansträngt i Stockholms läns landsting och på många håll i landet. Chefsläkarna är snabba med att uttala sig om att de har kontroll, att kapaciteten är god och att patientsäkerheten inte är hotad. Men barnmorskor från alla delar av Sverige vittnar om stor oro inför sommaren.

En sommardag på en klinik i södra Sverige där bara två barnmorskor ska ansvara för tio födande kvinnor ser ut att bli verklighet om man inte ska stänga platser. Att garantera en säker vård kan de rimligen inte göra.

Vi som arbetar inom förlossningsvården är inga övermänniskor. I Stockholm har vi fått ytterligare en förlossningsklinik vilket är bra, men om de övriga klinikerna saknar barnmorskor och tvingas stänga motsvarande antal platser eller fler, så är länets förlossningsvård fortfarande oroande eftersatt. Det går ut över de födande familjerna som inte får det stöd de behöver och har rätt till. De kommer i högre grad behöva skickas mellan klinikerna. Det är extra olyckligt när vi vet att kliniker runt om i landet har samma problem.

Vi kräver planering och en god övergripande organisation av förlossningsvården så att kvinnor kan föda barn tryggt och säkert även på sommaren. De gravida skriver in sig på barnmorskemottagning tidigt i graviditeten och därför har vi goda möjligheter att beräkna hur många som kommer att föda varje månad. Kvinnorna förbereder sig inför den kanske viktigaste uppgiften i livet, att föda sitt barn. Vi som arbetar i förlossningsvården är gemensamt ansvariga för att förbereda ett bättre scenario för barnens födelse. Det får inte bara hänga på barnmorskor, förlossningsläkare och enskilda kliniker att lösa situationen i stunden. Det behövs ledning, planering och ett övergripande ansvar.

Förlossningsklinikerna i exempelvis Stockholm kommer att tvingas stänga förlossningsrum och dra ner på eftervårdsplatser. Vårdplatser för kvinnor som behöver ligga på sjukhus under graviditeten minskar också. Antalet barnmorskor dras ned till ett minimum.  Det ser ut på samma sätt på flera håll i landet. Det saknas helt enkelt barnmorskor som kan ersätta de ordinarie under semestern. Förlossningsklinikerna har arbetat hårt under våren med att rekrytera barnmorskor men har inte lyckats anställa tillräckligt många vikarier.

Men det handlar inte bara om antalet barnmorskor utan även om deras kunskap, kompetens och erfarenhet. Vi ska värna om våra nya kollegor. De nyutexaminerade barnmorskorna som ska vikariera för oss i sommar är viktiga för förlossningsvården i framtiden. De behöver handledning och stöd för att utvecklas och stanna kvar i sin profession.  Underbemanningen i sommar kommer inte att ge utrymme för en god introduktion. Istället kommer det sannolikt resultera i att nya kollegor pressas för hårt och måste ta ett större ansvar än de klarar av.

Eftersom ingen plan har presenterats för oss av de ansvariga har vi följande “sista minuten”-förslag:

1. Överväg att erbjuda ersättning i tid i stället för pengar för att stimulera barnmorskor att ta extrapass för att täcka upp luckor i bemanningen.

2. Flera kliniker har angivit att de kommer att använda sig av ”tidig hemgång” för att frigöra platser. Åtgärder bör göras på alla sjukhus för att detta ska fungera:

– Informera barnmorskemottagningarna om önskemål om tidig hemgång för omföderskor, så att de kan informera de gravida.

– Avsätt en barnmorska från eftervården som tar hand om de familjer som kan gå på tidig hemgång.

– Erbjud plats på eftervården så att platser frigörs på förlossningsavdelningarna.

– Informera barnklinikerna för att säkerställa möjligheten till barnläkarundersökning även under jourtid.

3. Bemanningsfrågor samt koordinering av patienter bör hanteras av chefer i så stor utsträckning som möjligt för att avlasta de barnmorskor som arbetar som koordinatorer.

4. Ett beredskapssystem för barnmorskor bör övervägas för att täcka upp vid toppar i belastningen, med tillhörande beredskapsavtal och ordentlig ersättning.

5. En tydlig och konkret handlingsplan för hur sommarsituationen ska hanteras bör skrivas på samtliga kliniker.

Det här skulle vara till stor hjälp för oss som ska bringa ordning i kaoset under sommarmånaderna när de ansvariga är på semester.

Jane Stegring, Vårdförbundet
Ia Jeppsson, leg barnmorska, Stockholms Barnmorskesällskap