”Jag studerar inte tre år för att bli kallad syrra”

Vi har en titel som vi bör vara stolta över, skriver Sofia Persson, ordförande Vårdförbundet Student, i en debattartikel i Dagens Medicin.

Kalla mig inte syster eller syrra, det är bara ett fåtal människor som har rätt att kalla mig det, nämligen mina syskon. Syrra och syster är något jag alltid har varit men det är ingenting som jag läser en treårig akademisk utbildning för att bli eller vara.

Nej, jag pluggar tre år, svettas inför tentor, drar mitt hår, läser farmakologi och vetenskapliga artiklar, övar på att sätta kateter och ta blodprov för att jag vill bli sjuksköterska och ingenting annat. Legitimerad Sjuksköterska.

Professionen som jag vill tillhöra är en fantastisk yrkeskategori med bred kompetens. Vi tröstar, lindrar, vårdar – för att vi är sjuksköterskor. För att kunna trösta och lindra lidande hos många olika människor så behöver vi kunskap, evidensbaserad kunskap. Man behöver lära sig hur man gör för att bemöta eller trösta en person man inte känner i en utsatt situation. Det är inte något man kan, det är något man lär sig.

Flera av dem jag har träffat som kallar sig själv syrra, syster eller sjuksyrra när de pratar med kolleger och patienter säger att det inger trygghet, att det känns lite mer familjärt. Men det är precis det som är problemet, det ska inte kännas familjärt. I min kommande profession som sjuksköterska så skapar jag en relation till patienterna, en vårdrelation. Det är en professionell relation, inte en familjär relation. Jag vill inte ha en familjär relation till vård­tagaren.

Tryggheten ligger i att patienten i sitt utsatta läge vet att jag är sjuksköterska, att jag har kunskap och kompetens att ta hand om honom eller henne. Att jag kan lindra och hjälpa. Om tryggheten hade legat i det familjära så hade ju patienten aldrig behövt uppsöka sjukhus? På ett sjukhus finns kompetent personal, inte en familjär gemensamhet. På sjukhus ska det finnas professionella relationer, vårdgivaren kan vara personlig men inte privat.

“På sjukhus ska det finnas professionella relationer.”

Vänskapliga och familjära relationer bygger på att ge och ta, det gör inte en vårdrelation och ska aldrig göra. Genom att ge en bild av att det är en närmare relation än en professionell relation kan en känsla av skuld för att inte kunna ge tillbaka uppstå hos vårdtagaren och så ska det aldrig vara. Det händer inte i en professionell relation.

Jag tror att vi genom att använda oss av benämningarna syrra och syster förminskar vår egen profession. Vår gemensamma titel är sjuksköterska och den är skyddad. Inte syrra, inte syster, inte sjuksyrra.

Legitimerad Sjuksköterska, låt oss använda den titeln och låt oss vara stolta över den.

Sofia Persson, ordförande Vårdförbundet student