Det är dags att sammanfatta ett händelserikt år. Praktikertjänst har gått från klubb till avdelning. Vi blir fler medlemmar i och det fackliga arbetet på arbetsplatserna syns och märks.

Att vi blir fler medlemmar och förtroendevalda ökar också vår möjlighet att påverka våra medlemmars arbetsmiljö och arbeta förebyggande. Det handlar till exempel om rutiner vid brandrond och säkerhetslarm enheter runt om i landet. Vi har också varit med och förbättrat arbetsmiljön i samband med konflikter i personalgruppen och mellan medlem och arbetsgivare.

Fackligt arbete gör skillnad

Det gör mig så glad när medlemmar berättar att det fackliga arbetet på arbetsplatsen gör skillnad både för anställda och patienter! Det är viktigt att ha en eller flera förtroendevalda på arbetsplatsen som kan vara med och påverka. Har du inte en förtroendevald tillika skyddsombud– tveka inte att kontakta någon av oss i styrelsen så berättar vi mer om hur val går till och det stöd i form av till exempel utbildningar som Vårdförbundet erbjuder förtroendevalda.

Snart 2023!

Att öka antalet medlemmar och förtroendevalda är viktigt för avdelningen under 2023. Jag kommer att vara ute på så många arbetsplatsbesök som möjligt. Avdelningen har också flera aktiviteter på gång för dig som är medlem. Håll koll i din e-post efter inbjudningar till lönecoachning i Stockholm, Göteborg och Malmö.  Det kommer också informationsmöten om pension och medlemsförsäkringar. Du som är förtroendevald kommer att bjudas in till en förtroendevaldsdagar 16 till 17 mars i Göteborg, information kommer i din mail.

God fortsättning!

Men innan det är dags att välkomna ett nytt år ska vi alla passa på att njuta tillsammans med nära och kära! Jag hoppas att du också får möjlighet att ladda batterierna och har du någon fundering tveka inte att kontakta Vårdförbundet avdelning Praktikertjänst!

God jul och gott nytt år!

Adisa Salkic

Avdelningsordförande Vårdförbundet Praktikertjänst