Så bra är VFU på din skola

I Vårdförbundets VFU-rapport för 2017 rankar 700 svenska studenter, som läser till sjuksköterska, biomedicinsk analytiker eller röntgensjuksköterska, sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU. 25 universitet och högskolor ingår i rankingen. Högskolan i Halmstad placerar sig på första plats, följt av Blekinge Tekniska Högskola och högskolan i Dalarna.

Se VFU-ranking 2017
Kom på rolig studenthelg med årsmöte!

Du är inbjuden! 20-22 oktober är det dags för studenthelg i Stockholm. Du får gå på Vårdförbundets Vårdgala, påverka framtiden på årets årsmöte, vara med på studentfest och en lyssna på en hemlig inspirationsföreläsare. Kostnadsfritt. Anmäl dig direkt, vi har begränsat med platser. Missa inte!

Anmäl dig till studenthelgen
Hon hade för höga krav på sig själv på första jobbet

Isabella Olsson ställde orimliga krav på sig själv vilket ledde till att hon mådde dåligt i början. Hon ger här sin bild och peppande ord till nya i yrket. - Om de uppstår en situation där du är osäker hur patienten ska behandlas, vårdas eller undersökas, fråga. Se till att få tillräcklig lång introduktion så du känner dig bekväm med att gå själv och checka av med din handledare, tipsar hon.

Läs Isabella Olssons tankar och tips till nya i yrket
Detta gäller innan du fått din legitimation

När du slutfört din utbildning måste du ansöka om din legitimation från Socialstyrelsen. Du behöver också känna till vad du får och inte får göra innan du fått den. Bland annat är det viktigt att veta att undantaget från legitimation för studenter på termin 5 är borttaget från 1 januari 2016.

Läs om vad som gäller

Vårdförbundet Direkt