Fira sjuksköterskeyrket 12 maj!

För att fira den Internationella sjuksköterskedagen 12 maj, ger vi sjuksköterskemedlemmar rabatt på flera medlemsprodukter. Vi ger också dig möjligheten att hylla ditt yrke genom att sätta upp affischer och ordna tipsrundor. Vill ni lyfta ert yrke på arbetsplatsen en nivå till, finns presentationsmaterial med frågor ni kan diskutera. Men mest av allt, känn dig stolt över ditt yrkesval! Du är så viktig!

Mer om rabatter och hur du kan lyfta ditt yrke
Det är sjuksköterskor som äger lösningen på krisen inom vården – Mattis Nilsson bloggar

Vi behöver inga konsulter från fordonsindustrin, nya arbetssätt som folk tvingar på oss eller nya rutiner. Sjuksköterskor vet vad som krävs för att våra kollegor inte ska bli sjukskrivna eller säga upp sig i affekt. Sjuksköterskor skulle aldrig bygga ett Karolinska som inte är anpassat för människor. Det är vi som äger lösningen på krisen inom vården. Ge oss mandaten!

Läs hela blogginlägget från Mattis
Sjuksköterska, ett yrke med självrespekt – Martin Jonsson

Den egna tituleringen på yrkesrollen borde göras med stolthet och på ett respektfullt sätt. Det finns en risk att gamla, otidsenliga begrepp fortfarande sprids och används för att underlätta och förenkla det egna skrivandet på sociala medier. Det finns flera exempel på detta. Sjuksköterska benämns ofta som ”syrra”, ”syster” ”sköterska”. ”Legitimerad Sjuksyrra” får inte samma unika klang som ”Legitimerad Sjuksköterska” eller vad tycker du?

Läs hela blogginlägget från Martin
Värdesätt förmågan att mötas på jämlika villkor

Sjuksköterska som profession och omvårdnaden som kunskapsområde behöver ett mycket större mandat i all hälso- och sjukvård för att en personcentrerad vård ska bli möjlig.

Läs hela blogginlägget från Robin

Vårdförbundet Direkt