Nytt avtal med lön i fokus!

Den 16 maj slöt Vårdförbundet ett nytt treårigt centralt avtal för drygt 90 000 medlemmar i regioner, kommuner och kommunala bolag.

Avtalet ger goda förutsättningar att säkra den långsiktiga kompetensförsörjningen i vården. Genom bland annat en flerårig prioritering av löner till särskilt yrkesskickliga, möjlighet till lönekarriär och en bra löneutveckling under hela yrkeslivet.

Nytt avtal med lön i fokus
Tack för ert engagemang!

-  Vi har fått igenom mycket av det vi yrkat på och ser att vi är en god bit på väg för att nå våra mål. Det har varit en kamp som vi fört tillsammans med er medlemmar och ert engagemang har betytt otroligt mycket. Stort tack för det! Säger förbundsordförande Sineva Ribeiro i filmhälsning till alla medlemmar.

Se film där Sineva Ribeiro berättar om det nya avtalet
Snabba frågor och svar

Vad innebär det nya avtalet? Vem räknas som särskilt yrkeskicklig? Fick vi igenom våra krav? Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om avtalet 2019. Listan kommer att uppdateras.

Frågor och svar om avtal 2019
Webbsändning med fördjupad information om avtalet

Under förmiddagen den 17 maj kunde förtroendevalda ställa frågor under en livesändning med fördjupad information om avtalsförhandlingarna. Sineva Ribeiro, förbundsordförande och Annelie Söderberg, förhandlingshef informerade om uppdraget från kongressen, avtalsrörelsen, resultatet och fortsatta arbetet med avtalet. De svarade på frågor som kom in under sändningen. Moderator var Anders Printz, kanslichef.

Här kan du se hela sändningen på 50 minuter.
Nu ska det bli löneverkstad

I avtalsbloggen berättar förhandlingschef Annelie Söderberg mer om de hårda förhandlingarna. Vi har fått igenom särskilda skrivningar som vi kommer att jobba vidare med att kontrollera att de följs lokalt. Det centrala avtalet är ett startskott för ett intensivt lokalt arbete. Vi kommer följa upp att det ger resultat, att det verkligen blir verkstad!

Läs vidare i avtalsbloggen

Vårdförbundet Direkt