Vi sade nej till avtal om ”flexibel personalförsörjning” i privat sektor

Vårdförbundet har nyligen sagt nej till ett avtal som tillfälligt skulle ge arbetsgivare inom Almega Vårdföretagarna möjlighet att spräcka skyddsgränserna i arbetstidslagen, flytta semestrar och låna ut personal till andra arbetsgivare. Våra krav på frivillighet, höjda ersättningar och att släppa orimliga försämringar avvisades, varför det blev omöjligt för oss att fortsätta förhandlingarna.

Vårdförbundet har suttit i centrala förhandlingar med Almega Vårdföretagarna sedan slutet av mars. Arbetsgivaren har velat lösa en mängd olika behov som uppstått i kölvattnet av den pågående pandemin. Bland annat ville man ha möjlighet att:

• Ta ut mer än 48 timmars arbetstid i genomsnitt per vecka
  • Ge mindre dygns- och veckovila än arbetstidslagen kräver
  • Ensidigt kunna ge endast tre sammanhängande veckors huvudsemester
  • Förlägga huvudsemestern även under september
  • Återkalla beviljad och avbryta påbörjad semester
  • Förenkla samverkan och begränsa förhandlingsskyldigheten enligt MBL
  • Låna ut personal till andra arbetsgivare, både inom andra företag i koncernen och till region eller kommun
Nej till avtal om ”flexibel personalförsörjning” i privat sektor
Checklista privat sektor: När din arbetsgivare vill att du arbetar hos annan arbetsgivare

Många privata arbetsgivare vill nu låna ut personal. Det kan också komma begäran om att lånas ut till andra bolag och även till region eller kommun. Här reder vi ut vad du bör tänka på om du överväger att frivilligt arbeta hos en annan arbetsgivare.

Till checklistan och vad du bör tänka på
Förhandlingsarbete i corona-tider

På grund av pandemin har vi fått ställa in men också ställa om våra sedan länge planerade avtalsförhandlingar och seminarier om önskvärd lönestruktur. Förhandlingschef Annelie Söderberg berättar i avtalsbloggen om omställningen i förhandlingsarbetet.

Från förhandlingschef till corona-konsult

Vårdförbundet Direkt