OB-ersättningar storhelger höst och vinter

Allhelgona-, jul-, nyårs och trettonhelg – vad gäller egentligen rörande OB-ersättningar under de dagarna? Vi har hela listan.

Här hittar du OB-listan
Detta gäller vid övergång till vintertid

Natten mellan den 27 och 28 oktober går vi över till vintertid, eller så kallad normaltid. Vårdförbundet gick nyligen segrande ur en tvist med SKL om vilken ersättning som ska utgå för den extra timme som uppstår i samband med övergången. Här kan du läsa vad som gäller för dig som jobbar en timme extra den natten.

Läs mer om övergång till normaltid
Bättre löner och villkor

Vi vet ännu inte vilken regering det blir, men du som medlem kan vara säker på en sak: efter valet fortsätter vi driva frågan om bättre löner och villkor.

Vården vann valet
Vårdförbundet Direkt ger bästa tipsen

I oktober firar vi att medlemsrådgivningen Vårdförbundet Direkt har funnits i 5 år. En mycket uppskattad medlemsförmån som vägleder hundratals medlemmar en vanlig vardag. Hur har frågorna förändrats under den här tiden och vilka är rådgivarnas bästa tips?

Vårdförbundet Direkt fyller fem år!
Hård kamp för bättre arbetsmiljö gav resultat

Det var en långdragen process för bättre arbetsklimat på akutvårdsavdelningen på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Efter tre års hårt arbete och ett vitesföreläggande från Arbetsmiljöverket kunde Vårdförbundets ombud Fatmir Zogaj se glädjande resultat.

Läs berättelsen från förtroendevalda Fatmir Zogaj
Grattis alla (som har ett) skyddsombud!

Den 24 oktober, under EU:s arbetsmiljövecka, firar vi Skyddsombudens dag. Vi vill naturligtvis passa på att tacka Vårdförbundets 5 400 skyddsombud, tillika förtroendevalda, för en fantastisk insats! Har ni inget skyddsombud? Vi guidar er hur ni väljer förtroendevald på er arbetsplats.

Så kan du påverka tillsammans med ditt skyddsombud
Höstmys på hotell

Varför inte lyxa till det med några dagar på hotell i höst? Som medlem i Vårdförbundet har du rabatt på hotellvistelser på Nordic Choice Hotels och Elite Hotels. Rabatten gäller under helger och lov. Du kan välja mellan många olika hotell i både Skandinavien och Baltikum.

Läs om hotellrabatterna

Vårdförbundet Direkt