Hot och våld måste förebyggas av arbetsgivare

I slutet av september diskuterade Vårdförbundet hot och våld i vården med ministrarna Morgan Johansson och Annika Strandhäll. Vi tycker att arbetsgivarna måste arbeta förebyggande och att vårdpersonalens kompetens och erfarenheter ska tas tillvara.

-  Känslan jag fick från mötet är att regeringen ser allvarligt på den situation som uppstått med allt mer hot och våld i vården. Det är bra, säger Sineva Ribeiro till Vårdfokus. Nu kommer, efter påtryckningar, regeringens utredning om hot och våld mot vårdpersonal tidigareläggs.  Den ska vara klar till årskiftet säger Morgan Johansson.

Nolltolerans mot hot och våld!
Mer pension för pengarna

Från den 1 januari 2018 sänks avgifterna i din kollektivavtalade tjänstepension. Det innebär att du och dina 1,1 miljoner kollegor i kommun, landsting och Pacta-anslutna bolag får väsentligt förbättrade pensionsvillkor – alltså mer pension för pengarna.

Sänkta pensionsavgifter
Vem vinner Vårdförbundspriset?

Den 20 oktober vet vi vem som vunnit det prestigefulla priset. Bland de 38 nominerade till 2017 års Vårdförbundspris, som delas ut i samarbete med Folksam på Vårdgalan, har expertjuryn utsett fyra slutkandidater som tävlar om prissumman på en halv miljon kronor. Här kan du läsa om dem och deras spännande projekt.

Slutnominerade till Vårdförbundspriset
Var med och påverka inför kongress 2018

Nu är vi i startgroparna för Vårdförbundets kongress 2018. Välkommen att skicka in motioner och nominera kandidater på kongresswebben. Den 14-17 maj är kongressen i Uddevalla. Du kan skicka in motioner fram till 1 december i år!

Motionera och läs mer på kongresswebben
Ut och njut!

Alewalds erbjuder dig som medlem i Vårdförbundet 10 procent rabatt på sport- och friluftsartiklar. Gäller även familjemedlemmar på samma adress!

Så får du din rabatt
Nu kan du snart dra av din fackföreningsavgift

Nästa år återinförs avdragsrätten för fackföreningsavgifter. Det föreslår regeringen tillsammans med Vänsterpartiet i den kommande budgeten. Reformen är tänkt att gälla från 1 juli 2018. Bra tycker Vårdförbundet!

Anledningen: att stärka fackföreningarna
Fira röntgensjuksköterskor

Den 8 november är det internationella röntgendagen. Den veckan vill vi passa på att uppmärksamma röntgensjuksköterskor lite extra. Inför yrkesdagen söker vi också nya gästbloggare i vår populära blogg för röntgensjuksköterskor.

Ta mig till bloggen!

Vårdförbundet Direkt