Vårens och sommarens OB - vi har hela listan!

Påsk, Valborg, 1 maj, Kristi Himmelsfärd, pingst och midsommar – det är många storhelger med olika OB-ersättningar fram till sommaren. Vad gäller egentligen?

OB under vårens och sommarens helger
Nominera till Vårdförbundets priser inför Vårdgalan

Känner du någon som skapar en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård för patienter, en chef som jobbar för en sundare arbetsmiljö för personalen eller en inspirerande handledare för vårdstudenter? Nu är det dags att nominera!

Nominera till Vårdförbundspriset, Årets Vårdchef och Årets studenthandledare
Sänkt veckoarbetstid från april

Den 1 april får alla som arbetar rotation och ständig natt inom landsting och region samt anställda på rotation inom kommuner mer tid för vila och återhämtning. Då börjar nämligen de sänkta veckoarbetstidsmåtten i Vårdförbundets centrala avtal med SKL att gälla.

Detta gäller vid nattarbete från april
Sjukvården i topp hos väljarna

Vårdförbundet arbetar för att hälso- och sjukvården ska vara valets viktigaste fråga. Under valåret kommer vi att ännu tydligare prata om väljarnas syn på vården, när vi deltar i den samhällspolitiska debatten. Hur gagnar det dig som medlem?

Läs hur vi vill påverka vårdpolitiken
Medlemsrabatt på kryssningar

Unna dig en resa på havet. Som medlem i Vårdförbundet får du rabatt på kryssningar hos Birka Cruises, Tallink Silja och Viking Line. Du kan utnyttja erbjudanden för både privat- och konferensresor.

Så här bokar du med rabatt!
Förslag på ny förbundsstyrelse

Nu kan du se vilka som valberedningen föreslår till förbundsstyrelse, avtalsråd och revisorer. Valet sker på kongressen i maj.

Valberedningens förslag
8 mars: Dags för #lönheladagen!

Löneskillnaden mellan kvinnor och män är 12 procent. Omräknat i tid betyder det att män får betalt för hela sin arbetsdag från kl. 8-17, medan kvinnor jobbar gratis efter kl. 16:02, varje dag. Var med och ta ställning på internationella kvinnodagen för #lönheladagen!

Delta i manifestationen 8 mars
17 mars: Grattis på kollektivavtalets dag

Grattis till alla oss som har kollektivavtal på arbetsplatsen. Tack vare ditt medlemskap kan Vårdförbundet vara en stark part i förhandlingar med arbetsgivarorganisationerna. Tillsammans skapar vi trygghet för dig som anställd och påverkar i frågor som lön, arbetstid, semester, tjänstepension och försäkringar.

Kollektivavtalets dag 17 mars

Vårdförbundet Direkt