Dags att söka sommarsemester

Snart är det dags att lämna in ansökan om sommarsemester. Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna som brukar dyka upp. Har jag rätt till sammanhängande semester? Kan arbetsgivaren återta min semester eller i efterhand flytta på den?

Läs vad som gäller
Ingen ska bli sjuk av att vårda

Det är snart ett år sedan som kraven skärptes på din arbetsgivare att ordna en god psykosocial arbetsmiljö. Vad har hänt på din arbetsplats sen dess?

Läs Sineva Ribeiros ledare
Högaktuella boken "Dagdröm! Lär dig hantera stress"

Stress utan återhämtning är skadligt. Det är alltid arbetsgivaren som ansvarar för att du har en god arbetsmiljö. Men vad händer när du tar med dig stressen hem? I den här boken kan du läsa vad hjärnforskningen säger om stress och ta del av verktyg för att hantera den. Boken är gratis för dig som är medlem!

Beställ boken gratis!
8 mars: Ta ställning för jämställda löner!

Löneskillnaden mellan kvinnor och män är 12,5 procent. Det innebär att kvinnor arbetar gratis efter klockan 16:00 varje dag, räknat på en arbetsdag mellan klockan 08 och 17. Män däremot har betalt hela dagen. Var med och ta ställning på internationella kvinnodagen för #lönheladagen!

Delta i manifestationen
Bemanning och lön engagerar medlemmar

Ökad bemanning, inflytande över schemat och högre löner – men också ett fräscht gym på jobbet. Det skulle kunna locka fler kollegor, menar Ellinor Nilsson. Hon var en av de medlemmar som mötte Sineva Ribeiro på arbetsplatsbesök under februari.

Läs var Sineva dyker upp nästa gång
Hjälp oss lyfta vårdens hjältar!

Runt om i Sverige finns fantastiska föregångare. De skapar en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård för patienter och en sundare arbetsmiljö för personalen. Nu vill vi ha din hjälp att lyfta vårdens hjältar som gör skillnad varje dag. Nominera till Vårdförbundspriset och Årets Vårdchef!

Nominera till priser
Res till Georgien med oss

Följ med Vårdförbundet på en oförglömlig rundresa i Georgien 7-13 maj. Förutom att stanna till vid populära turistattraktioner kommer vi även att besöka ett sjukhus och se hur sjuksköterskor arbetar i landet.

Få rabatt på resa

Vårdförbundet Direkt