7 sätt du som medlem kan öka trycket i avtalsförhandlingarna!

Förhandlingarna med SKL och Sobona fortsätter. Vill du vara med och stötta i förhandlingarna? Då har vi sju enkla saker du kan göra direkt! Till exempel sprida våra filmer, värva kollegor, uppdatera dina medlemsuppgifter, följa avtalsbloggen och skriva under namninsamling som några av våra medlemmar startat. Häng med!

Direkt till namninsamlingen! >

Vad kan jag som medlem göra?
Var är löneutvecklingen arbetsgivare?

Hälso- och sjukvårdens största utmaning är kompetensbrist. Ändå visar arbetsgivarna liten vilja till flexibilitet vad gäller lön utifrån ansvar, kompetens och erfarenhet, replikerar Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro SKLs debattartikel i Dagens samhälle.

Obefintlig löneutveckling får personalen att fly vården
OB-listan för vårens helger

Vi har hela listan med OB-tilläggen för vårens och sommarens helger för dig som jobbar inom region och kommun. Det gäller till exempel Kristi himmelsfärdsdagen, nationaldagen, pingsthelgen och midsommar.

Höjda OB-ersättningar
Värva och vinn en spa-helg!

Under sommarmånaderna maj till och med augusti kan du som är medlem värva kollegor som ännu inte är medlemmar. Du får gåvokort från Delicard fyllt med delikatesser eller produkter till hem och fritid. Du får en gåva per värvad medlem och naturligtvis får även den som blir värvad gåva. Ta också chansen att vinna ett presentkort på en SPA-helg värt 5000 kr. Det är enkelt! Den som värvar flest nya medlemmar vinner.

Värva kollegor - få fin gåva från Delicard!
Bra att tänka på inför sommarens ledighet

Ser du fram emot ledighet i sommar? Så här på våren och nära sommaren kan det vara bra att ha extra koll på vad som gäller. Vi ger dig bra vägledning när frågorna börjar komma: Hur lång semester har jag rätt till? Vad gäller om min semester återtas? Vad gäller om jag behöver skjuta upp min semester?

Lagar och avtal om semester och ledighet
Fira sjuksköterskedagen 12 maj

Dags att hylla yrket som sjuksköterska på yrkesdagen. Våra yrkesdagar ger möjlighet att fira våra yrken och samtidigt lyfta fram yrkesfrågorna både i media och på arbetsplatser. Vad är det bästa med ditt yrke? Berätta och tagga med #minyrkesdag på sociala medier. Här kan du hämta affisch, tipsrundor och presentationsmaterial. Men mest av allt, känn dig stolt över ditt yrkesval! Du är så viktig!

Här hittar du idéer och material till yrkesdagen
Tänk om barnmorskor inte fanns!

Den 5 maj uppmärksammade vi barnmorskedagen. Bland annat fylldes vår barnmorskeblogg med spännande gästinlägg. Det skrevs om livet, döden, löner och stoltheten som vi känner i våra yrken. Helen Ling Leijen är en av många barnmorskor som bidrog med en brinnande fråga: Tänk om barnmorskor inte fanns?"

Läs i barnmorskebloggen
Vi hjälper dig med ditt CV och personligt brev

Få återkoppling på din jobbansökan med konkreta råd om vad du kan förbättra. Oavsett var i yrkeslivet du befinner dig och vilken tjänst du söker så ger vi dig tips!

Ta nästa steg i din karriär

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga