Sommar på lika villkor

Sikta på fyra veckors sammanhängande semester och ta hjälp av din förtroendevalda på arbetsplatsen. Kompromissa inte med din vila och återhämtning!

Så fick vi äntligen vår! Det har varit en lång vinter på sina ställen och nu är vi många som längtar efter en välbehövlig andningspaus i form av sommarsemester. För dig som medlem är ”sommarsituationen” sannolikt ett hett diskussionsämne, både på jobbet och hemma. Hur ska det gå med semestern, när får jag besked om jag fått det jag ansökt om?

Hur blir sommaren 2018? Läs Sineva Ribeiros ledare
Det här gäller inför sommaren

Semesterperioden närmas sig! Här ger vi svar på några av era vanligaste frågor. Kom ihåg att du alltid kan kontakta Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420 om du har mer specifika frågor.

Tänk på det här inför semestern
Fira barnmorskor och sjuksköterskor på yrkesdagarna

Den 5 maj och 12 maj firar vi två av våra medlemsyrken lite extra. De årliga internationella yrkesdagarna ger oss möjlighet att fira våra yrken och samtidigt lyfta fram yrkesfrågorna både i media och på arbetsplatser. Om du vill kan du också vara med och bidra.

Tips på hur du kan hylla ditt yrke
Följ kongressen på webben och #vfkongress

Den 14-17 maj har Vårdförbundet kongress i Uddevalla. Då bestäms förbundets riktning för de närmaste fyra åren. Följ utvecklingen på kongresswebben och i sociala medier under #vfkongress.

Här hittar du allt om kongressen
Vårdupproret på Sahlgrenska

För över ett år sedan stod de i armkrok för att möta stormen, både bildligt och bokstavligt. Klockan 12 den 17 januari 2017 eskalerade ett av de mest uppmärksammade vårdupproren i modern tid i en manifestation utanför entrén till Sahlgrenska Universitetssjukhus i Göteborg.

Läs om ett fackligt samarbete som gav resultat
Tillsammans förändrade vi mycket under 2017

I förra numret av Vårdfokus fick du med Vårdförbundets verksamhetsberättelse för 2017, som en egen bilaga. För första gången har vi helt utgått från ett antal medlemsberättelser, som speglar några av de viktiga händelser som ägde rum förra året.

Nu kan du läsa verksamhetsberättelsen digitalt
Höjd rabatt - nu 30 procent på glas och porslin

På våren är det extra härligt med lite nytt och fint hemma. Vi har nu höjt rabatten på glas och porslin för dig som är medlem i Vårdförbundet. Nu får du 30 procent rabatt när du beställer från Svenska Porslins- & Glasvaru AB.

Läs här hur du får din medlemsrabatt
Fika fairtrade med oss 7-9 maj

Förra året deltog över 2 miljoner människor i ett 20-tal länder runt om i världen i Fairtrades globala fikautmaning World Fairtrade Challenge. Den 7-9 maj är det dags igen.

Var med och fika för en bättre värld i Vårdförbundets lag

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga