Sommarlyssning – tips på poddar om hälsa och vård

Här får du tips på några poddar inom områdena hälsa och vård. Lyssna på bussen eller tåget, på väg till jobbet, när du städar, när du är ute och går, på stranden, på flyget, eller när du får en stund över för dig själv.

Här hittar du poddtipsen
Miljösmart och effektiv? Teckna autogiro!

Du vinner tid och sparar på antalet pappersfakturor som skickas ut genom att betala din medlemsavgift via autogiro. Det tar bara två minuter att teckna autogiro med ditt bank-id. Vi belönar dig dessutom med en trisslott!

Teckna autogiro enkelt här
Vårdförbundets styrelse trycker på i Almedalens debatter

Under fem aktiva dagar i Visby trycker Vårdförbundets styrelse på och bildar opinion bland politiker, beslutsfattare och opinionsbildare, för bättre villkor för Vårdförbundets medlemmar.

Vårdförbundet i Almedalen
Bättre villkor för nattarbete i privat ambulans

Nu får du som arbetar i privat ambulans motsvarande villkor kring nattarbetstid som dina kollegor i landstingsdriven ambulans. Vårdförbundet har slutit ett centralt avtal med Almega Vårdföretagarna som är långsiktigt och hållbart och som ska ge dig vila och återhämtning.

Vad innebär det nya avtalet?
Sineva Ribeiro önskar glad sommar

Vårdförbundets ordförande Sineva Riberio önskar alla medlemmar en glad sommar! Se filmhälsningen.

Se filmhälsningen
Hon personcenterar på Astrid Lindgrens barnsjukhus

På en av enheterna vid Astrid Lindgrens barnsjukhus har hela personalen gått Vårdförbundets studiecirkel om personcentrerad vård. Och även om cirkeln nu är avslutad så kommer de fortsätta avsätta tid att reflektera över hur verksamheten kan utvecklas vidare. Vårdenhetschefen Helena Bergius har också tagit steg för att personcentrera ledarskapet, bland annat genom en ny form av medarbetarsamtal.

Så jobbar Helena Bergius med personcentrering
Vårdförbundet bidrar till en mer rättvis vård

Dagens lagstiftning gör att EU-migranter, papperslösa och asylsökande inte alltid får den vård de behöver. Rätt till vård-initiativet uppmanar riksdag och regering att se över lagstiftningen. Vårdförbundet är en av flera vårdorganisationer bakom ställningstagandet.

Mer om rätt-till-vård-initiativet

Vårdförbundet Direkt