Hej!

Nu är vaccinationerna igång, med sjuksköterskor vid sprutorna. Pärsen är långt ifrån över och arbetsgivarna behöver planera klokt för att vi ska orka.

Jag ser hur hårt ni jobbar, både med covid-patienter och inom den ordinarie vården. Ni gör enorma insatser dygnet runt, året om. ❤️

Vårt budskap till arbetsgivarna är att det i år är ännu viktigare att planera sommarvården i tid, så att du som önskar får fyra veckors sammanhängande ledighet. Det måste säkras redan nu! Den ordinarie kompetensen behöver få avlastning och arbetsgivarna får ta in bemanningspersonal från företag om det behövs.

Läs förbundsordförande Sineva Ribeiros hälsning till dig
Semester: vilka regler gäller och hur kan jag själv påverka?

Dags att börja semesterplaneringen på arbetsplatsen. Du har rätt att begära semester och arbetsgivaren måste ge dig besked om din semester.

Vanliga frågor om semester och vad som gäller
Bästa tipsen inför ditt lönesamtal

I vår digitala guide "Ditt lönesamtal" får du som medlem konkreta tips för att lyckas med lönesamtalet. Utöver guiden kan du också få personlig lönecoachning, kolla lönestatistik eller läsa våra 12 bästa tips.

Kolla alla tips här
OB för vårens och sommarens storhelger

Påsk, valborg, pingst och midsommar – vad gäller egentligen för OB-ersättningar under vårens och sommarens storhelger? Vi har hela listan.

Se vårens och sommarens OB-listor
Nominera till Vårdgalan!

Nu kan du nominera till Vårdförbundets priser som delas ut på Vårdgalan i höst. Nominera en kollega eller chef som genom sitt arbete eller ledarskap bidrar till en mer personcentrerad nära vård.

Läs mer och nominera
Vad gäller vid vaccination av vårdpersonal?

Ja, vad är det som gäller? Kan arbetsgivaren kräva att få ut uppgifter om jag blivit vaccinerad eller inte? Svar på dessa och andra vanliga frågor kan du läsa i vår uppdaterade FAQ om corona och ditt arbete.

Läs svaren om "vaccination mot covid-19"
Prova BookBeat gratis

Du som är medlem i Vårdförbundet har möjlighet att prova BookBeat Premium gratis i en månad! BookBeat är en ljudbokstjänst där du får tillgång till tvåhundratusen ljud- och e-böcker direkt i din mobil eller surfplatta.

En av många medlemsförmåner för dig!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga