Vi kräver lönesatsning!

Nu går vi in i den största avtalsrörelsen på åtta år, bland annat med lönekrav på 10 000 kronor mer i månaden till ”särskilt yrkesskickliga". Vi har redan säkrat förbättrade villkor för medlemmar i den privata vården.

Sineva Ribeiro skriver om avtalsrörelsen 2019
12 tips för ditt lönesamtal

För många är det vanligtvis dags för det årliga lönesamtalet. Du som är anställd i region eller kommun ska dock tänka på att vi just nu sitter i centrala förhandlingar med SKL och Sobona. Det innebär att du och din chef kan prata om din prestation men inte lönesiffror, innan vi har ett nytt avtal på plats.

Allmänna råd inför lönesamtalet
Dags att planera din ledighet?

Vill du ha ledigt under någon av vårens helger eller har du redan börjat drömma om sommarsemestern? Har du planer på att börja studera? Vi ger dig tips om vad du behöver tänka på.

Detta gäller vid semester och ledighet
Rabatt på semester i ljuva Toscana

Som medlem i Vårdförbundet har du möjlighet att bo billigt på semesteranläggningen Riva del Sole i vackra Toscana. Vila upp dig i naturskön miljö och besök spännande italienska utflyktsmål.

Utnyttja medlemsrabatt på Riva del Sole
Sök resebidrag före 15 mars

Ska du medverka på en internationell konferens med poster eller föreläsning? Då kan du söka resebidrag från Vårdförbundet. Det finns möjlighet att ansöka vid två tillfällen per år. Sista dag att söka resebidrag under 2019 är den 15 mars eller 15 november.

Så söker du vårt internationella resebidrag
Karensdag har blivit karensavdrag

Med de nya reglerna ska avdraget från sjuklönen bli mer rättvist, så att den som arbetar långa pass och komprimerat inte drabbas orimligt hårt vid korttidsfrånvaro.

Karensdag har blivit karensavdrag

Vårdförbundet Direkt