Ta hand om er!

- Vi får många frågor om skyddsutrustning just nu och många känner oro för att jobba utan tillräckligt skydd, säger Sineva Ribeiro i en hälsning till alla er som jobbar mitt i coronakrisen. Viktigare än någonsin att ha förtroendevald tillika skyddsombud på arbetsplatsen och att begära löpande riskbedömningar.

Se Sinevas filmhälsning
Så påverkar Vårdförbundet i coronakrisen

Det förs ständiga dialoger och relationsarbete mellan Vårdförbundet och politiker, myndigheter och andra aktörer. Just nu arbetar vi intensivt för att påverka beslut och förändring i en riktning som är till nytta för dig som medlem.

Hittills har vi påverkat en rad viktiga beslut
Vi jobbar hårt för att du ska få mer än bara applåder

- Du som är medlem ska veta att Vårdförbundet gör allt vi kan för att du ska kunna arbeta säkert med smittade eller misstänkt smittade patienter, skriver förhandlingschef Annelie Söderström i avtalsbloggen.

Läs blogginlägget
Arbetsgivare måste garantera skyddet

Vi får in rapporter från medlemmar som vittnar om att det saknas eller är brist på skyddsutrustning för personal som arbetar i miljöer och med personer som är drabbade av covid-19. Arbetsgivare måste garantera skyddet, skyddsombudsstopp är en möjlighet i sista hand.

Läs om Vårdförbundets ställningstagande
Grattis alla biomedicinska analytiker den 15 april!

Med all rätt hyllar hela Sverige biomedicinska analytikers insatser i rådande situation. Tack för att ni gör ett fantastiskt jobb på yrkesdagen – och alla andra dagar. “Jag är inte van att vi biomedicinska analytiker får det erkännandet som vi får nu”, skriver Åsa Gyberg-Karlsson.

Läs hela blogginlägget här
Träna online med Actic

Actic har anpassat sitt träningsutbud utifrån myndigheternas rekommendationer kring corona/covid-19. Nu kan du träna online hos Actic. Hitta inspiration till träning - allt från separata övningar till gruppträningspass som dans, core och yoga.

Hitta din träning hos Actic
Nominera till Vårdförbundspriset senast 15 april

Många kallar Vårdförbundets medlemmar för hjältar i rådande krisläge. Nu kan du se till att goda hjälteinsatser belönas och uppmärksammas.

Nominera till Vårdförbundspriset nu!
Är du anställd i region eller kommun? Förbered dig inför ditt lönesamtal

Trots de oroliga tiderna vi lever i just nu befinner sig många i årets löneöversyn. Alla har rätt till ett lönesamtal – även du. Ta del av vår lönestatistik, våra tips och råd inför lönesamtalet.

Här har vi samlat bra att veta om lön!
Världshälsodagen 7 april

På världshälsodagen den 7:e april släpps State of the World’s Nursing Report 2020. Denna rapport kommer att visa den globala situationen för sjuksköterskor och barnmorskor samt deras bidrag till världshälsan.

Sjuksköterskans och barnmorskans år 2020

Vårdförbundet Direkt