Sommarkampanj: Facket viktigare än någonsin

"Facket är viktigare än någonsin. Nu ställer vi upp för varandra. Gå med i Vårdförbundet!" Det är budskapet i sommarens kampanj för att locka ännu fler medlemmar till Vårdförbundet. Har du sett filmen som hör till kampanjen? Var med och dela den och sätt upp affischen som vi skickade hem till dig förra veckan.

Sommarens kampanj: Facket viktigare än någonsin
Ny vägledning: Att göra riskbedömningar

Under pågående pandemi kan nya riskbedömningar behöva göras dagligen. I denna vägledning finns checklistor för riskbedömningar med anledning av covid-19, till hjälp för dig som är skyddsombud.

Vägledning med checklistor för riskbedömningar (pdf)
Webbinarium om smittspridning, riskbedömning och åtgärder på arbetsplatsen

På temat smittspridning och riskbedömning arrangerade AFA Försäkring och Lunds universitet ett webbinarium tidigare i juni. Det innehöll många intressanta delar och kan ses i efterhand.

Läs mer om och se webbinariet här
Nu är det ännu enklare att bli förtroendevald

Numera anmäler och avanmäler man sitt uppdrag som förtroendevald på arbetsplats digitalt, via ett formulär på vår webbplats. Med det kan vi säga tack och hej till pappersblanketterna.

Välj förtroendevald på arbetsplatsen
Arbetsmiljöverket granskar skyddsutrustning i vård och äldreomsorg

Arbetsmiljöverket ska inspektera nära 300 arbetsplatser inom vård och äldreomsorg för att kontrollera att den skyddsutrustning som används uppfyller säkerhetskraven och ger det smittskydd som är tänkt.

Läs om granskningen på Arbetsmiljöverkets webbplats
Äntligen här - 2019 års lönestatistik

Att ha kunskap om lönenivåer är en god utgångspunkt för att påverka sin lön. Nu finns lönestatistiken för 2019 tillgänglig för alla medlemmar.

Unik lönestatistik för alla medlemmar
Vi påverkar varje dag – och nu ännu mer

Vårdförbundet för ständiga samtal med politiker, myndigheter och andra aktörer för våra medlemmars räkning. Under coronavåren har vi arbetat intensivt för att påverka beslut och förändring som gagnar våra medlemmar. Bland annat har vi ställt krav på att medlemmar ska testas, och vi bidrog till att karensavdraget togs bort.

Så påverkar Vårdförbundet i coronakrisen

Vårdförbundet Direkt