Förbered dig för nya säkrare inloggningsrutiner

I din roll som förtroendevald hanterar du ofta särskilt känsliga personuppgifter. Det är därför viktigt med en hög säkerhet, så att medlemmar kan känna sig trygga med att det är rätt personer som får tillgång till deras uppgifter. Med anledning av den nya dataskyddsförordningen GDPR går Vårdförbundet den 11 oktober över till en säkrare inloggning. Förbered dig redan nu!

Har du frågor om hanteringen av personuppgifter, kontakta Vårdförbundet Direkt på 0771-420 420.

Förbered dig för inloggning via Mobilt BankID, BankID, Telia/SITHS eller Nordea

Den 11 oktober går Vårdförbundet över till en säkrare inloggning när du behöver komma åt särskilt känsliga uppgifter. Inloggning via till exempel BankID har ingen koppling till dina bankaffärer, utan är idag ett av de vanligaste sätten att identifiera sig på ett säkert sätt.

När du loggar in på vardforbundet.se eller via Vårdförbundet-appen kan du redan nu välja inloggning via antingen Mobilt BankID, BankID, Telia/SITHS eller Nordea. Efter den 11 oktober krävs alltså någon av dessa inloggningar för att du ska kunna:

• Se vilka medlemmar du företräder
  • Komma åt tjänsten Mina ärenden
  • Ändra och se innehållet under Mina uppgifter (som till exempel lön och kontaktuppgifter)

Gå utbildningen om den nya GDPR-lagstiftningen

För att medlem ska känna sig trygg med hur Vårdförbundet hanterar personuppgifter rekommenderar vi att du som förtroendevald går den digitala utbildningen och läser våra riktlinjer gällande hantering av personuppgifter. För förtroendevalda inom TCO-förbunden är det praxis att alla som hanterar personuppgifter genomgår utbildningen. Här hittar du utbildningen och våra riktlinjer.

Viktigt med rätt uppgift om arbetsplats inför lönerevisionen

Inför kommande lönerevision är det viktigt att alla medlemmar är kopplade till rätt arbetsplats i vårt medlemssystem. Uppmana därför medlemmarna på din arbetsplats att gå in och uppdatera sina uppgifter så att både arbetsplats och kontaktuppgifter stämmer.

Tips! Öka din synlighet på arbetsplatsen

Sätt upp en affisch som berättar att just du är förtroendevald på din arbetsplats. Mall för detta finns i Medlemsbutiken. Fyll i namn, kontaktuppgifter och avdelning samt ladda upp en bild på dig själv. Spara, så skapas en pdf som du kan skriva ut och sätta upp på arbetsplatsen.

Du hittar mallen VF Förtroendevald "Hej kollega" A4 i Medlemsbutiken under Skapa eget material/Ändringsbara.

Till generell information om hur vi hanterar personuppgifter

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga