Vägledning till skyddsombud gällande covid-19

Vårdförbundets vägledning om hur du som skyddsombud ska kunna agera för att verka för en hållbar arbetsmiljö under pågående pandemi.

Vårdförbundets vägledning om covid-19 för dig som är skyddsombud (pdf)
FAQ för dig som är skyddsombud

Här finns frågor och svar som är extra aktuella under pågående coronapandemi, riktade till dig som skyddsombud.

Coronaviruset - för dig som är skyddsombud
Om inte krislägesavtal finns

Om arbetsgivaren på grund av coronakrisen vill beordra övertid utan att krislägesavtal är aktiverat, vill vi verkligen betona att det är nuvarande kollektivavtal som gäller. Övertid får inte planeras i förtid eller schemaläggas.

Det här gäller vid beordran av arbetstid
Vårdförbundet Direkt har öppet under påskhelgen

Under påsken kommer vi ha extra öppettider. Du kan ringa Vårdförbundet Direkt för stöd och råd skärtorsdag till och med annandag påsk.

Öppettider under påsken
Rekordmånga nya medlemmar – vi blir starkare för varje dag!

Det är just nu viktigare än någonsin att vara med i facket - för ökad trygghet och för att få tillgång till rådgivning och stöd. Men också för att vi ska bli ännu starkare så vi kan ställa krav på arbetsgivaren kring bland annat skyddsutrustning och arbetsmiljö.

Rekordmånga nya medlemmar i mars
Snabbare process för att säkra skyddsutrustning

Regeringen har beslutat att Arbetsmiljöverket ska kunna ge tillstånd att använda icke CE-märk skyddsutrustning under pågående coronapandemi. Detta ska inte leda till sämre skydd för användaren. Beslut finns också om att skyddsutrustning ska kunna användas även om bruksanvisningen är på annat språk än svenska, så länge användaren lätt kan förstå den.

Läs mer på Regeringens webbplats

Vårdförbundet Direkt