Digital guide: Skyddsombud i coronatider - hur gör jag?

Under rådande pandemi är ditt uppdrag som skyddsombud viktigare än någonsin. I denna digitala guide går vi igenom dina mandat och befogenheter. Den innehåller även korta personliga berättelser från andra skyddsombud.

Digital guide för dig som är skyddsombud (bakom inloggning)
Vår utgångspunkt: Alla ska få sin semester

Vi vet att du som skyddsombud får många frågor om sommarsemestern just nu. Många är oroliga för att semestern ska dras in, förkortas eller senareläggas. Vårdförbundets utgångspunkt är att alla medlemmar ska få sin semester.

Sommarsemester: vad gäller och hur kan vi påverka?
Pratar ni om er situation? Några minuter kan räcka

Då vi lever i en orolig tid där etiskt svåra beslut måste tas och arbetsbelastning och stress ökar vill vi ge stöd och verktyg för att du och dina kollegor ska må så bra som möjligt. Ta del av vår vägledning kring etisk stress, som finns både digitalt och i tryck. Det tryckta materialet kommer snart hem i din brevlåda.

Digital vägledning om etisk stress
Kampanjen #tackamedlön fortsätter

Namninsamlingen #tackamedlön har den senaste tiden spridit sig som en löpeld över landet. I dagarna kommer du som är förtroendevald i Vårdförbundet att få hem ett brev med information om kampanjen och ett antal kampanjknappar som du kan dela ut.

Kampanjen #tackamedlön fortsätter
Gå med nu! Vårdförbundets kampanj i sommar

De senaste månaderna har fler än någonsin ansökt om medlemskap i Vårdförbundet. Att vara med i facket är ett sätt att ställa upp både för sig själv och för varandra. Under sommaren kommer Vårdförbundet ha en kampanj där vi syns i TV, sociala medier, tidningar och på affischer. Fortsätt gärna att sprida våra budskap!

Vårdförbundets kampanj i sommar
Se filmen om sjuksköterskors erfarenheter av patienter med covid-19

I den här unika filmen får du ta del av samtal mellan tre sjuksköterskor och en fysioterapeut om hur det är att vårda patienter som drabbats av covid-19.

Från medlem till medlem. Ett samtal om covid-19

Vårdförbundet Direkt