Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 6, 2021

img

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

img

Missa inte året första webbinar med Kerstin Jeding den 18 februari, det finns platser kvar, sista chansen att anmäla sig!

img Jonas Vallgårda, Vardforbundet / 12 Feb 2021

”Krisstress - Hur kan vi hantera det?” möt Kerstin Jeding som ger oss fyra pärlor som hjälper oss att hantera stress, krav och ansvar på ett hälsosamt sätt. Kerstin har skrivit den aktuella boken ”Krisstress” som hjälper oss att hantera en långvarig kris som pandemin. Du som är chef och ledare välkommen att delta, bjud gärna med en chefskollega.

Uppdaterat information kring vad som gäller för förskrivningsrätt för sjuksköterskor.

Digitala sjukhusbesök populärt under pandemin

img Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle / 12 Feb 2021
Pandemin har gjort att antalet videobesök inom vården har ökat kraftigt på olika håll i landet.

Ny nollvision för dödsfall i arbetslivet

img Jonas Vallgårda, Du & Jobbet / 11 Feb 2021

Regeringen utvidgar nollvisionen för dödsolyckor på jobbet. Ingen ska behöva dö till följd av arbetet, exempelvis av stress eller cancer. Det sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark när hon presenterade regeringens nya arbetsmiljöstrategi. Kvinnodominerade välfärdsyrken är överrepresenterade när det gäller stress.

DN Debatt. "Så kan regeringen ta större ansvar för styrning av vården"

img Jonas Vallgårda, DN Debatt Senaste Nytt / 10 Feb 2021
Forskaren Louise Bringselius: Coronapandemin har blottlagt problemen. Det är nu nödvändigt att regeringen äntligen tar frågan på allvar.|Vårdprofessionerna behöver stärkas genom ökat handlingsutrymme, ökat stöd och mindre byråkrati. Detta bör även riktas till patienterna, med personcentrerad vård och ökat patientinflytande, skriver Louise Bringselius.

Viktigt med sammanhang där ledaren får chilla

img Jonas Vallgårda, VD-tidningen / 10 Feb 2021
Nyckeln till framtidens hållbara tillväxt är människan; alla unikt olika. Det handlar om att få tillgång till alla delar av sig själv, även de som stängs av när vi är i stress – exempelvis vår frontallob, där vårt logiska tänkande sker. Det menar Anna Sanderoth Vilkas, aktuell med boken Chilla, din guide till framtidens ledarskap.

Fem framtidsjobb som växer med covidpandemin

img Jonas Vallgårda, HRnytt / 09 Feb 2021
Enligt World Economic Forum kommer 85 miljoner jobb att ersättas av maskiner redan år 2025. Samma år kommer 97 miljoner nya jobb behövas i intersektionen mellan människa och maskin. Samtidigt uppger arbetsförmedlingen att pandemin skyndat på den pågående digitaliseringen och strukturomvandlingen på den svenska arbetsmarknaden, detta sätter ytterligare krav digital kompetens och en grundläggande förmåga att hantera digitala verktyg.

Reflektion bidrar till återhämtning

img Jonas Vallgårda, Du & Jobbet / 08 Feb 2021
I metoden används begreppet härbärgering. – Vet man att belastningen kommer att gå ner om ett tag kan man stå ut med och härbärgera det som är påfrestande. Men det är inte är det samma som att man ska tiga still och det ska inte tas som intäkt för att fortsätta med samma arbetstempo. De som deltagit i pilotprojektet har tyckt att det har blivit lättare att säga nej till uppgifter, antingen för att de saknat rätt kompetens eller för att belastningen varit för hög.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda, yrke & vårdutveckling.

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »