Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 5, 2020

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Socialstyrelsen: När var tionde skadas i vården krävs handling

Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle / 31 Jan 2020

I dag släpps Sveriges första nationella handlingsplan för ökad patientsäkerhet. Den långsiktiga målsättningen är att ingen patient ska behöva drabbas av skador som hade kunnat undvikas, skriver Charlotta George och Thomas Lindén på Socialstyrelsen.

5 tips för en framgångsrik onboarding

img Jonas Vallgårda, VD-tidningen / 30 Jan 2020
När man är med och tävlar om de stora talangerna gäller det att tänka rätt för att det ska bli en långsiktig relation. Här ger företaget Catalystone 5 tips för en framgångsrik onboarding.

Deltid innan pension kan bli dyr affär

img Jonas Vallgårda, Privata Affärer Nyheter / 30 Jan 2020

Att gå ner i arbetstid åren innan pension kan bli en kostsam historia, visar en ny rapport från Pensionsmyndigheten. Men hur mycket pensionen minskar varierar stort beroende på vilket tjänstepensionsavtal man omfattas av och vilken inkomst man har.

Plus och minus med betald utbildning

img Jonas Vallgårda, Vårdfokus Nyheter / 29 Jan 2020

Generöst men pressande. Så sammanfattar Rosa Johansson hur det är att få utbildningen till röntgensjuksköterska betald. Snart fyller hon en lucka på röntgen i Mora.

Digitaliseringen ställer nya krav på ledarskapet

img Jonas Vallgårda, Motivation.se / 29 Jan 2020
I en tid då allt, eller i alla fall så mycket som möjligt, ska digitaliseras och uttryckas som ettor och nollor, ställs du som ledare inför helt nya utmaningar. Inte sällan känns det som att riktning och regler ändras från en dag till en annan, och det som gällde igår är idag redo att utgöra föda för papperskorgen. Att hålla sig uppdaterad och samtidigt upprätthålla ett gott ledarskap kan kännas minst sagt utmanande.

"Ta ditt eget ansvar, Irene Svenonius!"

img Jonas Vallgårda, Dagens Medicin Nyheter / 28 Jan 2020

Varför har Region Stockholm inte gjort mer för att attrahera de nyckelkompetenser som saknas i vården? Det undrar debattörer från Vårdförbundet i en replik.

Nya verktyg för att jobba med utbrändhet

img Jonas Vallgårda, Du & Jobbet / 27 Jan 2020
Strukturerad dialog kan hjälpa personer med utmattningssyndrom att komma åter i arbete. Forskaren Therese Eskilsson har utvecklat ett verktyg som visat sig fungera. Inom hälso- och sjukvården är man van vid att arbeta med patienthälsa, men har inte samma kunskap när det gäller att involvera arbetsgivare. Det är bakgrunden till att dialogmodellen ADA+ utvecklats vid Umeå universitet. – Arbetsgivarna måste vara med när diagnosen är utmattningssyndrom. Det räcker inte att fokusera på individen, säger forskaren Therese Eskilsson som varit med och tagit fram

Sammanställt av: Jonas Vallgårda