Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 46

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Pulsade undersökningar ger högre engagemang

Jonas Vallgårda, HRbloggen Nyheter, 2017-11-17

Medarbetarengagemang. Millennials kommer snart att dominera arbetsmarknaden. Pulsade undersökningar är ett smart sätt att redan nu svara upp mot nya krav på snabbhet och återkoppling – och att därmed öka engagemanget på arbetsplatsen.

Läkare vill göra #metoo-upprop

Jonas Vallgårda, Dagens Medicin Nyheter, 2017-11-17
Intresset från kvinnliga läkare att delta i ett upprop i #metoo-kampanjen är stort. Det senaste dygnet har 500 nya medlemmar gått med i en Facebook-grupp.

Chefers organisatoriska förutsättningar i kommunerna

Jonas Vallgårda, Forskningsrapport – SNS, 2017-11-16

En stor del av chefsforskningen fokuserar på individuella egenskaper för att vara en bra chef. Lisa Björk och Linda Corin, forskare i arbetsvetenskap, har i stället undersökt de förutsättningar chefer arbetar under och hur de påverkar deras prestation och hälsa ... Resultaten visar att det stora flertalet av cheferna anser att de jobbar under ohållbara arbetsvillkor med knappa resurser i förhållande till vad de förväntas göra.

Det här säger lagen om sexuella trakasserier

Jonas Vallgårda, Tidningen Chef, 2017-11-15

Många är oroliga och behöver vägledning i hur de ska agera när misstankar om sexuella trakasserier framkommer. Det är en komplicerad och känsloladdade fråga. Här reder Chef tillsammans med Fredrik Dahl ut vad lagen säger och hur man som chef bör gå tillväga.

Västerbotten bäst i landet på låg antibiotikaförskrivning

Jonas Vallgårda, Mynewsdesk Offentlig Sektor, 2017-11-15
Västerbotten är bäst i Sverige på att endast förskriva antibiotika när det verkligen är nödvändigt och landstinget har nått det nationella mål som satts upp. Tack vare antibiotika kan vi bota sjukdomar som tidigare var dödliga, men antibiotikans kraft är hotad. Om utvecklingen av resistenta bakterier inte stoppas kan vanliga sjukdomar bli omöjliga att bota.

Systembyte för miljarder i Stockholmsvården - blir tuffare än Nya Karolinska

img Jonas Vallgårda, Computer Sweden, 2017-11-14
I dag, tisdag, fattas det första i ett pärlband av beslut inför upphandlingen av det som kallas framtidens vårdinformationsmiljö i Stockholms läns landsting.

Läkarnas "digitala extraknäck" förbjuds

Jonas Vallgårda, Dagens Arena, 2017-11-14
Läkare på sjukhus i Skåne har arbetat extra på digitala vårdcentraler. Nu kommer extraknäcken stoppas. Nätdoktorerna belastar vården och innebär extra utgifter för regionen, säger förvaltningschef Björn Zachrisson till Sydsvenskan.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »