Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 46, 2020

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Farinaz blev utsedd till Årets Vårdchef på Vårdgalan 2020

img Jonas Vallgårda, Vardforbundet / 13 Nov 2020

På Vårdgalan 2020, som i år var helt digital och sändes live via Youtube, utsågs bland annat Årets Vårdchef .

Läs mer om årets vinnare eller se livesändningen av galan i efterhand.

Kolla hur väl ni klarar av kriser på ditt jobb

img Jonas Vallgårda, Du & Jobbet / 12 Nov 2020
Att sträva efter konsensus i gruppen kan leda fel. Vilken arbetsplats har lättast att klara kriser? Inte den som satsar på positivt tänkande och slimmad bemanning, visar samlad forskning. Här är fällorna och framgångsfaktorerna i jobbiga lägen. En organisation får räkna med att möta olika kriser. Ibland i form av en pandemi, ibland av något annat oväntat. Men oavsett vad som orsakar det ovälkomna läget finns det gemensamma nämnare för dem som klarar sig bra – och dem som inte gör det.

Minst 1 500 sjuksköterskor har dött av covid-19

img Jonas Vallgårda, Vårdfokus Nyheter / 12 Nov 2020
1 500 sjuksköterskor i 44 länder har dött till följd av covid-19, visar en analys från internationella sjuksköterskeorganisationen ICN. Om alla världens länder räknas med tror ICN att över 20 000 vårdanställda kan ha dött hittills.

Vårdpersonalen: Vi orkar inte andra våg

img Jonas Vallgårda, Expressen Nyheter / 11 Nov 2020
Under tisdagen hade fyra sjukhus i Stockholmområdet gått upp i stabsläge till följd av det ökade antalet patienter som läggs in.Nu larmar vårdpersonal om att utmaningen de står inför kan vara dem övermäktig.

Covidprover ska flygas till Tyskland

img Jonas Vallgårda, Dagens Nyheter Senaste Nytt / 11 Nov 2020
I måndags meddelade Västra Götalandsregioner, VGR, att antalet tillgängliga tester för pågående infektion av covid-19 tillfälligt skulle minskas. Anledningen till det drastiska beslutet är att trycket på att testa sig nu är så högt att svenska laboratorier inte hinner med att analysera de prover som levereras från regionerna och för att korta svarstiden såg VGR ingen annan väg än att helt enkelt minska antalet tester.

Pfizer COVID-19 vaccine 'very promising' but cold chain issues: WHO

img Jonas Vallgårda, Reuters Health News / 10 Nov 2020

The World Health Organization (WHO) chief said on Tuesday it hopes to have a COVID-19 vaccine by year-end, adding that Pfizer’s candidate vaccine is “a very promising one” and more were expected.
Matshidiso Moeti, WHO’s regional director for Africa, told the same WHO ministerial assembly: “The exciting news yesterday (Monday) of a possible effective vaccine becoming available presages significant cold chains challenges for African countries by the type of vaccine that that is. Which will need to be factored into the support to be provided.”

Veckans trendspaning: Lattemammornas revival och arbetsplatsens nya rum

img Jonas Vallgårda, Tidningen Chef Nyheter / 08 Nov 2020
Vad händer med förflyttningen av rum när arbete och liv bedrivs på samma köksbord?, undrar Chefs trendredaktör Sanna Gustavsson. Visst minns ni lattemamman? Den moderna storstadsmamman som med en kaffe latte i ena handen och barnvagnen i den andra världsvant intog stadens gator, shoppade med sina väninnor och fikade så ofta att kaféerna var tvungna att börja ha mikrovågsugnar till barnmaten. Fenomenet blev snabbt omtvistat, och begreppet lika ofta en hånfull beskrivning av kvinnor som hade för mycket pengar och brydde sig mer om sig själv än sina barn.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda, yrke & vårdutveckling.

Bild av Larisa Koshkina från Pixabay

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »