Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 42

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

5 steg: Sexanklagelser på jobbet – så agerar du som chef

Jonas Vallgårda, Tidningen Chef, 2017-10-19
En medarbetare blir anklagad för sexuella trakasserier. Hur agerar du som chef? Här är HR-expertens 5 steg för att hantera situationen skyndsamt – men korrekt. Senaste dagarna har #metoo trendat i sociala medier där kvinnor vittnat om sexuella trakasserier de blivit utsatta för. På en arbetsplats kallas det för kränkande särbehandling. Om samma sak inträffar inom en organisation där rykten och uttalade anklagelser riktas mot en eller flera medarbetare: Vad har du för ansvar som chef?

Svenskarna och internet 2017

img David Liljequist, Soi2017, 2017-10-19

Sedan år 2000 har World Internet Institute samlat in data om hur den svenska befolkningen använder informations- och kommunikationsteknik samt hur detta påverkar enskilda individer, familjer och samhället.

Så kan arbetsplatser bli mer föräldravänliga

Per Malmquist, Vårdfokus, 2017-10-19
Måste just kvinnor jobba deltid när barnen kommer? Vad kan arbetsgivare göra för att underlätta familjelivet? Nu vill TCO få fart på diskussionen om föräldravänliga arbetsplatser.

Vårdförbundet: Alla har ett ansvar

img Jonas Vallgårda, Dagens Medicin, 2017-10-19

Efter att ha träffat medlemmar på flera årsmöten skrev hon tidigare i veckan ett inlägg på Facebook om hur hon ser på ansvaret för dagens situation med flyttade sommarsemestrar och treskift som norm i anställningsavtalen. - Jag skulle vilja att vi funderade över vad som händer när vi avstår avtalsstadgade rättigheter. Vad innebär det för kollektivet och framtida kollegor?

Hot och våld: Var femte chef utsatt

Jonas Vallgårda, SACO Chefstidningen, 2017-10-19

Var femte chef har drabbats av hot eller våld under de senaste två åren, visar en undersökning från Akademikerförbundet SSR. Och mer än hälften uppger att deras kollegor blivit utsatta.

Lönsamt med it-baserad hemvård för KOL-sjuka

David Liljequist, forskning.se, 2017-10-18

Forskningsinstitutet RISE har tillsammans med 21 berörda parter tagit fram en hemvårdslösning för vård av kroniskt sjuka i hemmet med hjälp av it. Hemvården innebär tät kontakt mellan patient och vårdgivare och den första totallösning som testats på verkliga patienter i Sverige. T

Testen på ett åttiotal allvarligt KOL-sjuka patienter och fyra sjukhus har gett mycket goda resultat – inte minst ekonomiskt. I korthet går hemvårdslösningen ut på att patienten gör dagliga mätningar och självskattningar i hemmet med hjälp av bland annat sensorteknik och formulär som också automatiskt skickar resultaten till vårdgivaren.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »