Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 42, 2020

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Årets finalister till Vårdförbundspriset på 500 000 kronor

img Jonas Vallgårda, News Powered by Cision / 16 Oct 2020

Bland de nominerade till 2020 års Vårdförbundspris i samarbete med Folksam har juryn utsett tre slutkandidater som tävlar om prissumman på en halv miljon kronor. Finalisterna kommer ifrån Uppsala, Borås och Falköping och arbetar inom geriatrik, cancerbehandling och skolhälsovård. Vinnaren tillkännages den sjätte november då den digitala Vårdgalan livesänds på Vårdförbundets hemsida... Vinnaren av årets pris tillkännages på den digitala versionen av Vårdgalan som sänds av Vårdförbundet den 6 november klockan 14.00 - 16.00.

Vårdpersonal erbjuds krisstöd

Jonas Vallgårda, Prevent Arbetsliv Senaste Artiklar / 16 Oct 2020

Regeringen satsar en halv miljard kronor i krisstöd till sjukvårdspersonal samt personal inom äldreomsorgen som jobbat med covid-19-patienter. Risken för psykisk ohälsa kan öka om inte personalen får möjligheter att bearbeta sina upplevelser, enligt regeringen. Under pandemins första fas i våras tvingades vården samla alla tänkbara resurser och personalen fick jobba under hård fysisk och emotionell press.

Regioner ska låna ut personal till varandra vid kris

img Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle / 15 Oct 2020
När en region är i kris ska den snabbt kunna låna personal från andra regioner. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och landets regioner har kommit överens om ett nytt sådant lånesystem.

App för spirometri tar hem Athenapriset

img Jonas Vallgårda, Dagens Medicin Nyheter / 14 Oct 2020
Athenapriset går i år till forskar­gruppen bakom Asthmatuner, ett appbaserat system som under­lättar astma­patienters självtester.

Gravida får inte utsättas för coronavirus på jobbet

img Jonas Vallgårda, Arbetsmiljöforum Nyheter / 14 Oct 2020
Gravida ska inte arbeta med personer som är smittade med covid-19. Det slår Arbetsmiljöverket fast efter en anmälan från ett skyddsombud i Region Värmland. Beslutet gäller det aktuella fallet i Värmland men från Arbetsmiljöverkets sida säger man att samma beslut kommer att tas om det kommer in andra, liknande fall.

Allt fler blir sjuka på jobbet

img Jonas Vallgårda, Sveriges Radio Ekot / 13 Oct 2020
Det har skett en kraftig ökning av antalet anmälda arbetssjukdomar, alltså där anställda har smittats eller blivit sjuka på arbetet. Antalet anmälningar har ökat med 60 procent första halvåret i år, visar ny statistik från Arbetsmiljöverket.

9 steg för ett bra coachande ledarskap

img Jonas Vallgårda, VD-tidningen / 12 Oct 2020
Att få medarbetare att växa är grundstenen i ett coachande ledarskap. Men att bli duktig på det kräver en ledare och chef som är prestigelös och duktig på att kommunicera. Här är nio tips till dig som vill utvecklas i din coachning.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda, yrke & vårdutveckling.

Bild av Larisa Koshkina från Pixabay

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »