Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 4, 2021

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

"Ivo-rapportens syn på kvalitet leder fel"

img Jonas Vallgårda, Dagensmedicin / 29 Jan 2021

Rapporten från Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, den 24 november om covidvården på äldreboenden har väckt starka känslor. I stället för att fokusera på orsaker till de påvisade bristerna och förbättringsförslag har efterdebatten mest handlat om vems felet är. Men generellt leder kraven på kvalitetssäkring genom dokumentation av följsamheten till rutiniserade vårdförlopp svensk sjukvård helt fel och har gjort det alldeles för länge...

När mediebilden av gott ledarskap krockar med vardagen

img Jonas Vallgårda, Motivation.se / 29 Jan 2021
Längtan är stor efter det ”receptet” på hur man blir den perfekta ledaren. Det är många som vill ta del av hemligheterna, hitta de magiska orden och få läsa om hur man gör för att lyckas som ledare. Det målas upp hur en perfekt ledare ska vara i en mängd av memoarer, beskrivningar och dokumentärer. Vi får beskrivet hur de riktigt stora ledarna fattar de rätta, kraftfulla och tuffaste besluten. När man läser dessa böcker får man ofta en bild av en perfekt ledare. Det är idel skönmålande beskrivningar av ledarskapet, fyllda av den ensamme hjälten som agerar utan att tveka.

Jämställd styrning ger resultat

img Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle / 28 Jan 2021
En nyckelfaktor för att göra skillnad i jämställdhetsfrågor i kommuner och regioner är att arbetet är förankrat hos högsta ledningen och politikerna. Det visar en ny utvärdering.

Guide: Svar på alla frågor om vaccinerna

img Jonas Vallgårda, SVT Nyheter Inrikes / 28 Jan 2021
SVT Nyheter fortsätter få många frågor om vaccinationen mot coronaviruset. Här är de vanligaste frågorna och svaren – om både när du kan vaccinera dig och hur effektivt det är.

Jimmy Jansson rasar mot chefernas köfusk

img Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle / 28 Jan 2021
Fyra chefer i Eskilstuna har vaccinerat sina anhöriga med restvaccin. "Essensen av egoism", menar kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S). – Som politiker får jag inte sparka anställda men jag förväntar mig att det får mycket långtgående konsekvenser.

Appen som ska ge bättre beslutsfattare

img Jonas Vallgårda, Personal & Ledarskap Nyheter / 26 Jan 2021
Med appen 29K erbjuds personlig utveckling med kurser och övningar baserade på den senaste forskningen, helt gratis. Målet är människor med större förmåga att fatta kloka beslut och i slutändan - en bättre värld.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda, yrke & vårdutveckling.

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »