Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 37, 2020

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Massuppsägning men på ett bra sätt - går det ens?

img Jonas Vallgårda, SACO Chefstidningen / 10 Sep 2020

Uppdraget var tydligt. Lägg ner två anläggningar, säg upp all personal men få alla att behålla motivationen och jobba på för fullt ända in i kaklet.

Trendspaning: Så blir coronahösten för dig som chef

img Jonas Vallgårda, Tidningen Chef Nyheter / 09 Sep 2020
Pandemin fortsätter att prägla tillvaron ​i stort och smått. Vi spanar i kristallkulan och ser en chefsroll i förändring. Är du redo för den nytändning som krävs? Hej då kontoren? Klarar du ytterligare ett kvartal med hackande Zoommöten, social distansering och känslan av att gradvis tappa kontakten med medarbetarna? Kanske har du inget val. Storföretag som Ericsson planerar att låta de flesta av sina medarbetare fortsätta att jobba hemifrån ända till slutet av 2020.

Återhämtning kräver mer mellanrum

img Jonas Vallgårda, VD-tidningen / 09 Sep 2020
I ett arbetsliv med krav på ständig uppkoppling och tillgänglighet är möjligheterna till återhämtning minimala. Forskarna Ulf Ericsson och Pär Pettersson lyfter i en färsk studie fram vikten av så kallade mellanrum för att vi ska må bra.

De 10 mest populära arbetsgivarna – bland unga

img Jonas Vallgårda, Tidningen Chef Nyheter / 09 Sep 2020
Fyra techbolag ligger i topp på listan när unga får lista sin drömarbetsplats – men även statliga bolag som bidrar till samhället ökar i popularitet i coronakrisens spår. Innovation, hållbarhet och en vilja att bidra till samhället genomsyrar svaren från 6188 "young professionals", studenter och akademiker i början av sina karriärer, i en undersökning från Academic Work och Kantar Sifo. För sjätte året i rad har listat de 100 mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige 2020 hos målgruppen.

International update: Covid deaths exceed 892,000 – infection rates rise in Europe

Jonas Vallgårda, Medical Device Network / 08 Sep 2020

The global coronavirus death toll has passed another sombre milestone, exceeding 892,000 as confirmed by researchers at Johns Hopkins University. The true death toll is likely to be higher, due to differing testing rates and definitions, time lags and suspected underreporting in some countries. Global Covid cases exceed 27.3 million.

Löfven: "En sjujäkla satsning på välfärden"

img Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle / 07 Sep 2020
Det blir 19,7 miljarder i extra tillskott till kommuner och regioner nästa år när Stefan Löfven och Annie Lööf satsar på vård och omsorg.

Det kan du lära dig av konflikterna

Jonas Vallgårda, Prevent Tidningen Arbetsliv Ledarskap / 07 Sep 2020

Konflikter uppstår förr eller senare på de flesta arbetsplatser. De riskerar att leda till dålig stämning, prestationsförsämring och i värsta fall psykisk ohälsa. Men rätt hanterat kan de i stället utveckla både individ och organisation.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda, yrke & vårdutveckling.

Bild av Larisa Koshkina från Pixabay

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »