Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 35

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

"Ett startskott för tvärprofessionellt studentsamarbete"

Jonas Vallgårda, Dagens Medicin Nyheter, 2017-08-31
Tillsammans vill vi slå ett slag för att utöka det interprofessionella lärandet som ett led i att höja kvaliteten i vården, skriver debattörerna som representerar studenter från åtta utbildningar inom hälso- och sjukvård.

5 gyllene trix för effektivare möten

img Jonas Vallgårda, Chef, 2017-09-04

Över hälften av Sveriges chefer sitter i för många möten, tycker de själva. Och mötena är sällan effektiva, säger fyra av tio. Här är 5 gyllene regler för bättre möten.

Efter hot på akuten: Anställda måste bära "bråklarm"

Jonas Vallgårda, Dagens Nyheter, 2017-08-31
Hot och våld mot sjukvårdspersonal på Karolinska minskade under 2016, enligt universitetssjukhusets egna avvikelserapportering. Men det är fortfarande ett stort problem, enligt Anna Jansson på akutmottagningen.

Sex steg till lyckad förändring

Jonas Vallgårda, HRbloggen Nyheter, 2017-08-29

Allt framgångsrikt ledarskap bygger på förmågan att kunna leda förändring. Här är sex steg som hjälper dig att lyckas med de förändringar du genomför.

Varning för svensk överhettning

Per Malmquist, Norrköpings Tidningar, 2017-08-29
Det är bra drag i svensk ekonomi. Och med fortsatt minusränta från Riksbanken och regeringens valfläsk ökar risken för överhettning, varnar tongivande ekonomer. Det behövs satsningar, både på infrastruktur och vårdsektorn.

Tufft utvecklingsjobb gav resultat i Blekinge

Jonas Vallgårda, Dagens Medicin Nyheter, 2017-08-25
Sedan maj är den medicin­tekniska avdelningen på Blekinge­sjukhuset certifierad enligt den internationella kvalitetsstandarden ISO 13485. Det är en av de tuffaste standarderna inom branschen – och ett kvitto på hög kvalitet.

Kostnaderna för hyrpersonal fortsätter öka

Jonas Vallgårda, SKL Nyheter, 2017-08-25
Den totala kostnaden för inhyrd personal inom hälso- och sjukvården fortsätter att öka. Men i Region Östergötland, Region Skåne och Landstinget i Kalmar minskar kostnaderna. Hans Karlsson – I Östergötland har arbetet med att skapa en vård oberoende av inhyrd personal pågått längre och det har gett resultat. Att minska beroendet av hyrpersonal kräver långsiktigt arbete, säger Hans Karlsson, chef för avdelningen för vård och omsorg. Även Skåne och Kalmar har minskat i två mätningar.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »