Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 34

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

8 misstag du gör efter semestern

img Jonas Vallgårda, Chef, 2017-08-25

Tillbaka på jobbet efter lång ledighet. Det kan bli en tuff omställning med 8 vanliga misstag som många gör efter semestern. Här är hela listan på hur du lyckas med omstarten.

Män tar bara en femtedel av föräldradagarna barnets två första år

Jonas Vallgårda, 2017-08-25

Män i Sverige tar bara en femtedel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år. Kvinnor står alltså för fyra av fem dagar. Nya siffror som Försäkringskassan tagit fram för TCOs räkning visar på stora variationer i landets kommuner. Medan män i Överkalix tar 30 procent av dagarna under barnens två första år, tar män i Strömstad bara knappt 9 procent.

4 Essential Things All Great Managers Do

Jonas Vallgårda, Inc.com, 2017-08-25

Whether you're established and experienced or a total newbie, managing a team isn't easy. You have one team member who responds really well to constructive criticism, while another needs feedback phrased in a gentler way. You have one employee who prefers to communicate via email, while another thinks one-on-one chats are more productive ...

Kommunal varslar om assistanskonflikt

Jonas Vallgårda, Kommunalarbetaren, 2017-08-24

Kommunal varslar nu om konflikt för personliga assistenter inom privat sektor. Detta beror på att Vårdföretagarna inte vill betala ut löner enligt märket.

Hon ska rädda rekryteringen

Jonas Vallgårda, Norrländska Socialdemokraten, 2017-08-22
Hon blir ny utvecklingsdirektör i regionen och ska säkra bemanningen i vården. "Jag är glad att återvända till Norrbotten", säger Lisbeth Löpare- Johansson.

Lavinartad kostnadsökning för hyrbarnmorskor

Per Malmquist, Aftonbladet, 2017-08-21

Allt fler barnmorskor säger upp sig för att i stället jobba via bemanningsbolag och på timvikariat - och får bättre arbetsvillkor och högre lön än i landstinget.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »