Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 26

img

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare. Nu tar omvärldsbrevet sommarlov.

Trevlig sommar!

img

Guide: Så lyckas du som distanschef

img Jonas Vallgårda, Chef, 2017-06-29

Leda på distans är något svenska chefer ofta gör ... En majoritet av cheferna är också bekväma med det - men 6 procent säger att de inte alls vet hur de ska gå tillväga. Svårast är att få till teamkänslan. Två tredjedelar ser detta som en utmaning.

Sjuksköterskebristen kan inte lösas med lägre kompetens

Jonas Vallgårda, Dagens Medicin, 2017-06-29

Det behövs en rejäl satsning för att ta Sverige ur sjuksköterskebristen, skriver professorerna Eric Carlström och Anna Ehrenberg.

Regeringen: Investeringar på 40 miljarder krävs

Jonas Vallgårda, Sveriges Radio Ekot, 2017-06-28
Arbetslösheten sjunker och sysselsättningen ökar, det spår finansminister Magdalena Andersson (S) i dagens prognos om svensk ekonomi. Samtidigt finns det stora demografiska utmaningar framöver och man räknar med att 40 miljarder kronor krävs för att behålla kvaliteten i välfärden de kommande åren.

Gästblogg: Myten om marknadsmässiga löner

Per Malmquist, Akademikerförbundet SSR, 2017-06-27
Jämställdhet. "Det tycks svårt att erkänna att löneskillnaderna inte handlar om att kvinnor väljer fel utan om nedvärdering av yrken som förknippas med kvinnor", skriver Lena Svenaeus, doktor i rättssociologi och före detta JämO,

Mammor fick större vikttapp med nätverktyg

Per Malmquist, Dagens Medicin Nyheter, 2017-06-27
Ett nätbaserat viktminskningsprogram plus kostråd gav en mer varaktig viktnedgång efter en graviditet, jämfört med enbart kostråd. Det visar en randomiserad studie i tidskriften Jama.

Här får de anställda extra semester – om de tränar

Jonas Vallgårda, Tidningen Chef Nyheter, 2017-06-26

... Trots flera hälsoinsatser ökade sjukfrånvaron på det kommunala bostadsbolaget Mimer i Västerås. Nu får de anställda mer semester om de tränar – ett sätt för att minska stressen. Det var hösten 2016 som bostadsbolaget Mimer gjorde hälsoprofiler på sina 146 anställda. Trots att man jobbade aktivt med flera hälsoinsatser, som friskvårdsbidrag, fanns det en oroväckande trend: Sjukfrånvaron ökade.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »