Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 23

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Trend: Tak för antal medarbetare - per chef

img Jonas Vallgårda, Chef, 2017-06-09
Över 30 medarbetare per chef. Så ser det ut för en majoritet av cheferna inom äldreomsorgen. Nu ska det ändring på det med nya riktmärken och mål i Sveriges kommuner. Att ansvara för upp till 60 personer låter mycket - men så ser vardagen ut för många chefer i äldreomsorgen. Sju av tio chefer inom vård och omsorg vittnar om att de ansvar för över 30 medarbetare i fackförbundet Visions nya enkät. Enligt Socialstyrelsen bidrar en sådan arbetsbelastning till att cheferna får det svårt att fullfölja sina åtagande och skapa god kvalité.

God och nära vård - delbetänkande av utredningen Samordnad utveckling för god och nära vård

Jonas Vallgårda, Regeringen Socialdepartementet, 2017-06-07
I detta första delbetänkande presenteras inriktningen för utredningens fortsatta arbete. Detta beskrivs i form av en gemensam målbild för omstruktureringen av hälso- och sjukvården och en färdplan för arbetet att förflytta systemet i den önskade riktningen.

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Jonas Vallgårda, Tidningen Chef, 2017-06-09
Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende. Det är Netigate som för nionde året i rad släpper sin medarbetarrapport. Drygt 10 000 personer från 91 olika organisationer har svarat på hur de ser på sin arbetsplats. Där får Sveriges chefer ett väldigt gott betyg. Fyra av fem har nämligen högt förtroende för sin chef. Detta är högre än vad förtroendet är för vd:n/högsta chefen.

Ny rapport: Färre får tid hos husläkare, fler hos sjuksköterska

Jonas Vallgårda, Lokaltidningen Mitt i, 2017-06-07
Vårdcentralernas nya ersättning har lett till färre läkarbesök men fler besök hos sjuksköterska. Det visar en ny utvärdering från landstinget. Ett steg i rätt riktning tycker ansvariga politiker.

Mer digital teknik i vården kan höja statusen på sjuksköterskeyrket

Per Malmquist, Computer Sweden, 2017-06-02
Industrin har lång erfarenhet av hur tekniska framsteg påverkar vardagen på fabriksgolvet. Nu har robotar och digitala hjälpmedel blivit en realitet även på andra håll i samhället, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Nätläkare kan stoppas från att ställa vissa diagnoser

Jonas Vallgårda, Dagens Arena, 2017-06-02

DIGITAL VÅRD: Åtgärder är på gång för att tydligare reglera Min doktor och Krysverksamhet inom vårdvalet i Region Jönköpings län.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »