Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 21-22

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Nästa steg mot en mer jämlik hälsa

Jonas Vallgårda, Regeringen Jämställdhet, 2017-06-02

Kommissionen för jämlik hälsa lämnar i dag över sitt slutbetänkande "Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa – Förslag för ett arbete för en god och jämlik hälsa till regeringen".

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Jonas Vallgårda, Tidningen Chef Nyheter, 2017-06-01
Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en ny undersökning av Yougov. Dessa dåliga egenskaper kan till och med göra dina medarbetare sjuka enligt Anna Nyberg, legitimerad psykolog och forskare vid Stressforskningsinstitutet, som skrivit en avhandling om hur chefers ledarskap påverkar medarbetarnas hälsa. 21 procent av deltagarna i undersökningen uppger att konflikträdsla är den allra sämsta egenskapen.

Veckostyrning och läsplattor ger bättre vård i hemmet

Jonas Vallgårda, Regionförbundet Jönköpings län, 2017-06-01
Varje torsdagsmorgon möts medarbetare på socialförvaltningen i Nässjö, Nässjö vårdcentral och Höglandssjukhuset i Eksjö, i videokonferens. Det är dags att gå igenom nuläget i det gemensamma ansvaret att ge kommuninvånarna en bra vård och omsorg.

Staten behöver ny strategi för att styra vården

Jonas Vallgårda, Svenska Dagbladet, 2017-06-01
Ojämlikheter i vårdens resultat har på goda grunder blivit utgångspunkten för mycket av svensk vårddebatt. Nu måste landstingen ges ansvaret för att göra sjukvården jämlik.

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Jonas Vallgårda, Tidningen Chef, 2017-06-01
Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder. Självförtroendet är stort i Sverige när det kommer till digitaliseringen. Hela 39 procent av svenska chefer anser att de ligger långt fram i digital teknologi, enligt en undersökning av IDC. En siffra som är högst i hela Europa. Men studien visar på motsatsen. I stället för att vara i digital framkant har länder som Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien – och Norge – kört om oss.

Vårdlönerna har gått upp - men facket ryter ifrån

Jonas Vallgårda, Dina Pengar, 2017-05-30
Lönerna inom vården i kommun och landsting ökade med 3,7 procent förra året. Men facket är inte nöjt. - Lönenivån i förhållande till det vi bidrar med står inte i paritet, säger Vårdförbundets vice ordförande Johan Larsson till TT.

Pensionsplagiaten ‒ dåliga kopior av ITP slår hårt mot privatanställda

Jonas Vallgårda, PTK Nyheter, 2017-05-30
En av fem privatanställda tjänstemän arbetar på företag utan kollektivavtal. De riskerar att få flera tusen kronor lägre pension än anställda med kollektivavtalad tjänstepension. Skillnaden är så stor att man kan säga att kollektivavtalad tjänstepension är originalet och alternativen är dåliga plagiat. Läs mer på ptk.se

Sammanställt av: Jonas Vallgårda